Do częstych błędów popełnianych w trakcie przygotowania plików do drukarni dochodzi kwestia zastosowania niewłaściwej kolorystyki. Podstawową zasadą jest dostarczanie projektu w kolorach CMYK. Dlaczego? Ponieważ druk jest wykonywany właśnie z użyciem kolorów CMYK. Jeśli więc plik do druku jest w kolorach RGB, będą one musiały zostać automatycznie zmienione na kolory CMYK. Stąd też ostateczne kolory mogą znacząco różnić się od tych, które były uwzględnione w pierwotnym pliku. Z czego wynika taka różnica? Przestrzeń RGB to barwy odwzorowywane za pomocą światła a CMYK to kolory farb w druku – dlatego też odwzorowanie RGB na monitorze może się tak różnić od druku CMYK. Jeśli ustawimy CMYK, widzimy na ekranie symulację kolorów, w których będzie wykonany wydruk, co zapewnia brak niespodzianek przy odbiorze banerów reklamowych czy innych materiałów drukowanych. Gdy tworzymy prace w innych przestrzeniach barwnych niż CMYK, bezwzględnie należy przed przekazaniem plików do drukarni przekonwertować je do tego modelu.
Aby lepiej zrozumieć różnicę między modelami kolorów i niekontrolowane skutki konwersji, warto wiedzieć jak powstaje kolor i czym cechują się kolory RGB, CMYK i Pantone.
- Kolory CMYK – jest to tzw. druk czterokolorowy, a kolor w procesie drukowania powstaje przez odbicia światła na zadrukowanej powierzchni. Nazwa pochodzi od liter, na które zaczynają się kolory wchodzące w skład tego modelu:
- Cyan (błękitny),
- Magenta (purpurowy),
- Yellow (żółty),
- Key kolor ( czarny).
Zestaw CMY to farby podstawowe. Ich użycie pozwala adekwatnie odwzorować wiele kolorów, bez mocnych ciemnych tonów czy intensywnej, smolistej czerni. Aby uzyskać taki efekt, trzeba dodać K – czerń.
- Kolory RGB – kolor powstaje dzięki temu, że świecą (różnej jasności) diody w 3 podstawowych kolorach. Od liter z ich nazw pochodzi skrót tego modelu:
- Red (czerwony),
- Green (zielony),
- Blue (niebieski).
Zestaw trzech diod w tych kolorach to pixel. W tym modelu czarny powstaje przez wyłączenie diod a kolor poprzez ich świecenie.
- Kolory Pantone – są to dodatkowe kolory. Stosuje się je, kiedy jakiś kolor jest niemożliwy do uzyskania z palety CMYK. Dotyczy to przede wszystkim druku o Drukowanie z użyciem tej przestrzeni barwnej wiąże się z wyższym kosztem wydruku, jednak w niektórych momentach jest niezastąpione.
Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.
W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.
Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.
Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.
Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.
Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.
W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?
Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.
Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.
Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.
Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.