Druk termotransferowy jest jedną z najpopularniejszych metod wykonywania oznaczeń, takich jak kody kreskowe, kody QR, krótkie informacje o produktach, dacie przydatności czy składzie. Znajdziemy go praktycznie wszędzie, ponieważ stosowany jest w logistyce, handlu i biurach, ale także przemyśle, gdzie drukarki termotransferowe używane do druku etykiet wykorzystywane są do oznaczania elementów i produktów, a także nadruku wszywek, stosowanych w produktach tekstylnych.
Wysoka jakość druku zależy od właściwego doboru drukarki termotransferowej oraz materiałów eksploatacyjnych, w tym taśmy termotransferowej. Pozwala to dobrać rozwiązanie optymalne pod względem kosztów i trwałości dla potrzeb praktycznie każdej branży.
Czym właściwie jest taśma termotransferowa?
Taśma termotransferowa to powleczona barwnikiem, wielowarstwowa cieniutka wstęga wykonana z PET-u, mająca postać rolki. Używa się jej do wykonywania nadruków na papierze, folii, kartonie oraz materiałach specjalnych. I, o ile, w drukarkach termotransferowych nadruk wykonywany jest na etykietach, to w technologii inline możliwe jest naniesienie nadruku bezpośrednio na opakowaniu. Mariusz Baranowski, menedżer produktu w Dziale Rozwoju Produktu Etisoft, podpowiada: – Aby uniknąć błędów przy doborze odpowiedniej taśmy termotransferowej, warto zwrócić uwagę na rodzaj barwnika taśmy, który determinuje jej różne przeznaczenie.
W zależności od rodzaju użytego barwnika, na rynku dostępne są różne typy taśm termotransferowych, takie jak: taśmy woskowe do zadruku etykiet papierowych, woskowo-żywiczne oraz żywiczne do zadruku kartonu, folii oraz tekstyliów i taśmy inline do nadruku na wspomnianych już opakowaniach. Dodatkowo każda z wymienionych wyżej taśm może występować w różnych kolorach.
Rodzaje taśm termotransferowych
Taśmy woskowe przeznaczone są do zadruku niepowlekanych, półbłyszczących oraz powlekanych etykiet papierowych. Świetnie sprawdzają się w druku dużych etykiet logistycznych, jak i małych etykiet adresowych, używanych w biurach i administracji.
Taśmy woskowo-żywiczne przeznaczone są do zadruku niepowlekanych i powlekanych etykiet papierowych oraz etykiet syntetycznych i foliowych z PE i PP. Pozwalają uzyskać wysokiej jakości, trwały nadruk o wyższej odporności na ścieranie, zarysowania, wilgoć i światło UV.
Taśmy żywiczne łączą bardzo wysoką jakość nadruku i trwałość z odpornością na ścieranie, działanie wilgoci i światła słonecznego oraz substancji chemicznych. Dlatego używane są do zadruku etykiet foliowych narażonych na trudne warunki użytkowania, wykonanych z tworzyw sztucznych, takich jak: PET, PVC, PE i PP, stosowanych głównie w przemyśle.
Taśmy żywiczne do tekstyliów przeznaczone są do zadruku wszywek tekstylnych stosowanych w branży odzieżowej.
Taśmy inline to taśmy przeznaczone do druku bezpośrednio na opakowaniu, kiedy znajduje się ono jeszcze na linii produkcyjnej. Są stosowane głównie w branży FMCG.
Taśmy kolorowe stosowane są, gdy nadruk musi być wykonany innym kolorem niż czarny. Każdy z wyżej wymienionych typów barwnika dostępny jest w różnych kolorach. Zaczynając od tych podstawowych, jak czerwony, zielony i niebieski, po bardziej nietypowe, włącznie z metalicznymi.
Oprócz rodzaju barwnika ważne jest również dopasowanie fizycznych parametrów naszej kalki, czyli:
- szerokości wstęgi oraz gilzy,
- długości taśmy: od 74 metrów do nawet 900 m w przypadku taśm do zastosowań przemysłowych,
- średnicy gilzy (0,5” lub 1”), pozwalającej stosować je w różnego typu drukarkach,
- kierunku nawoju wstęgi z barwnikiem – IN lub OUT.
– To niezwykle ważne, aby taśma termotransferowa była odpowiednio dobrana do zastosowania – zauważa ekspert z Etisoft: – Dlatego nasze taśmy pozwalają zaspokoić potrzeby praktycznie każdego klienta, zarówno pod względem kosztów, jak i trwałości oznaczeń – dodaje.
Jednak aby właściwie dobrać odpowiednią taśmę transferową konieczna jest znajomość nie tylko specyficznych potrzeb i wymagań firmy lub branży, ale także właściwości samych taśm. A te, ze względu na swoją budowę, potrafią być bardzo odmienne. Dlatego szukając rozwiązania, które pozwoli nie tylko uzyskać trwały i czytelny nadruk, ale także zoptymalizować koszty druku etykiet, najlepiej zwrócić się o pomoc do eksperta.
Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.
Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.
Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.
To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.
Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.
Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.
Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.
Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.
Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…
Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.
Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.