Poardy

Jak dobrać odpowiednią taśmę termotransferową?

Druk termotransferowy jest jedną z najpopularniejszych metod wykonywania oznaczeń, takich jak kody kreskowe, kody QR, krótkie informacje o produktach, dacie przydatności czy składzie. Znajdziemy go praktycznie wszędzie, ponieważ stosowany jest w logistyce, handlu i biurach, ale także przemyśle, gdzie drukarki termotransferowe używane do druku etykiet wykorzystywane są do oznaczania elementów i produktów, a także nadruku wszywek, stosowanych w produktach tekstylnych.

Wysoka jakość druku zależy od właściwego doboru drukarki termotransferowej oraz materiałów eksploatacyjnych, w tym taśmy termotransferowej. Pozwala to dobrać rozwiązanie optymalne pod względem kosztów i trwałości dla potrzeb praktycznie każdej branży.

Czym właściwie jest taśma termotransferowa?

Taśma termotransferowa to powleczona barwnikiem, wielowarstwowa cieniutka wstęga wykonana z PET-u, mająca postać rolki. Używa się jej do wykonywania nadruków na papierze, folii, kartonie oraz materiałach specjalnych. I, o ile, w drukarkach termotransferowych nadruk wykonywany jest na etykietach, to w technologii inline możliwe jest naniesienie nadruku bezpośrednio na opakowaniu. Mariusz Baranowski, menedżer produktu w Dziale Rozwoju Produktu Etisoft, podpowiada: – Aby uniknąć błędów przy doborze odpowiedniej taśmy termotransferowej, warto zwrócić uwagę na rodzaj barwnika taśmy, który determinuje jej różne przeznaczenie.

W zależności od rodzaju użytego barwnika, na rynku dostępne są różne typy taśm termotransferowych, takie jak: taśmy woskowe do zadruku etykiet papierowych, woskowo-żywiczne oraz żywiczne do zadruku kartonu, folii oraz tekstyliów i taśmy inline do nadruku na wspomnianych już opakowaniach. Dodatkowo każda z wymienionych wyżej taśm może występować w różnych kolorach.

Rodzaje taśm termotransferowych

Taśmy woskowe przeznaczone są do zadruku niepowlekanych, półbłyszczących oraz powlekanych etykiet papierowych. Świetnie sprawdzają się w druku dużych etykiet logistycznych, jak i małych etykiet adresowych, używanych w biurach i administracji.

Taśmy woskowo-żywiczne przeznaczone są do zadruku niepowlekanych i powlekanych etykiet papierowych oraz etykiet syntetycznych i foliowych z PE i PP. Pozwalają uzyskać wysokiej jakości, trwały nadruk o wyższej odporności na ścieranie, zarysowania, wilgoć i światło UV.

Taśmy żywiczne łączą bardzo wysoką jakość nadruku i trwałość z odpornością na ścieranie, działanie wilgoci i światła słonecznego oraz substancji chemicznych. Dlatego używane są do zadruku etykiet foliowych narażonych na trudne warunki użytkowania, wykonanych z tworzyw sztucznych, takich jak: PET, PVC, PE i PP, stosowanych głównie w przemyśle.

Taśmy żywiczne do tekstyliów przeznaczone są do zadruku wszywek tekstylnych stosowanych w branży odzieżowej.

Taśmy inline to taśmy przeznaczone do druku bezpośrednio na opakowaniu, kiedy znajduje się ono jeszcze na linii produkcyjnej. Są stosowane głównie w branży FMCG.

Taśmy kolorowe stosowane są, gdy nadruk musi być wykonany innym kolorem niż czarny. Każdy z wyżej wymienionych typów barwnika dostępny jest w różnych kolorach. Zaczynając od tych podstawowych, jak  czerwony, zielony i niebieski, po bardziej nietypowe, włącznie z metalicznymi.

Oprócz rodzaju barwnika ważne jest również dopasowanie fizycznych parametrów naszej kalki, czyli:

  • szerokości wstęgi oraz gilzy,
  • długości taśmy: od 74 metrów do nawet 900 m w przypadku taśm do zastosowań przemysłowych,
  • średnicy gilzy (0,5” lub 1”), pozwalającej stosować je w różnego typu drukarkach,
  • kierunku nawoju wstęgi z barwnikiem – IN lub OUT.

To niezwykle ważne, aby taśma termotransferowa była odpowiednio dobrana do zastosowania – zauważa ekspert z Etisoft: – Dlatego nasze taśmy pozwalają zaspokoić potrzeby praktycznie każdego klienta, zarówno pod względem kosztów, jak i trwałości oznaczeń – dodaje.

Jednak aby właściwie dobrać odpowiednią taśmę transferową konieczna jest znajomość nie tylko specyficznych potrzeb i wymagań firmy lub branży, ale także właściwości samych taśm. A te, ze względu na swoją budowę, potrafią być bardzo odmienne. Dlatego szukając rozwiązania, które pozwoli nie tylko uzyskać trwały i czytelny nadruk, ale także zoptymalizować koszty druku etykiet, najlepiej zwrócić się o pomoc do eksperta.

Czy wiesz że…

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back To Top