Poardy

Jak dobrać odpowiednią taśmę termotransferową?

Druk termotransferowy jest jedną z najpopularniejszych metod wykonywania oznaczeń, takich jak kody kreskowe, kody QR, krótkie informacje o produktach, dacie przydatności czy składzie. Znajdziemy go praktycznie wszędzie, ponieważ stosowany jest w logistyce, handlu i biurach, ale także przemyśle, gdzie drukarki termotransferowe używane do druku etykiet wykorzystywane są do oznaczania elementów i produktów, a także nadruku wszywek, stosowanych w produktach tekstylnych.

Wysoka jakość druku zależy od właściwego doboru drukarki termotransferowej oraz materiałów eksploatacyjnych, w tym taśmy termotransferowej. Pozwala to dobrać rozwiązanie optymalne pod względem kosztów i trwałości dla potrzeb praktycznie każdej branży.

Czym właściwie jest taśma termotransferowa?

Taśma termotransferowa to powleczona barwnikiem, wielowarstwowa cieniutka wstęga wykonana z PET-u, mająca postać rolki. Używa się jej do wykonywania nadruków na papierze, folii, kartonie oraz materiałach specjalnych. I, o ile, w drukarkach termotransferowych nadruk wykonywany jest na etykietach, to w technologii inline możliwe jest naniesienie nadruku bezpośrednio na opakowaniu. Mariusz Baranowski, menedżer produktu w Dziale Rozwoju Produktu Etisoft, podpowiada: – Aby uniknąć błędów przy doborze odpowiedniej taśmy termotransferowej, warto zwrócić uwagę na rodzaj barwnika taśmy, który determinuje jej różne przeznaczenie.

W zależności od rodzaju użytego barwnika, na rynku dostępne są różne typy taśm termotransferowych, takie jak: taśmy woskowe do zadruku etykiet papierowych, woskowo-żywiczne oraz żywiczne do zadruku kartonu, folii oraz tekstyliów i taśmy inline do nadruku na wspomnianych już opakowaniach. Dodatkowo każda z wymienionych wyżej taśm może występować w różnych kolorach.

Rodzaje taśm termotransferowych

Taśmy woskowe przeznaczone są do zadruku niepowlekanych, półbłyszczących oraz powlekanych etykiet papierowych. Świetnie sprawdzają się w druku dużych etykiet logistycznych, jak i małych etykiet adresowych, używanych w biurach i administracji.

Taśmy woskowo-żywiczne przeznaczone są do zadruku niepowlekanych i powlekanych etykiet papierowych oraz etykiet syntetycznych i foliowych z PE i PP. Pozwalają uzyskać wysokiej jakości, trwały nadruk o wyższej odporności na ścieranie, zarysowania, wilgoć i światło UV.

Taśmy żywiczne łączą bardzo wysoką jakość nadruku i trwałość z odpornością na ścieranie, działanie wilgoci i światła słonecznego oraz substancji chemicznych. Dlatego używane są do zadruku etykiet foliowych narażonych na trudne warunki użytkowania, wykonanych z tworzyw sztucznych, takich jak: PET, PVC, PE i PP, stosowanych głównie w przemyśle.

Taśmy żywiczne do tekstyliów przeznaczone są do zadruku wszywek tekstylnych stosowanych w branży odzieżowej.

Taśmy inline to taśmy przeznaczone do druku bezpośrednio na opakowaniu, kiedy znajduje się ono jeszcze na linii produkcyjnej. Są stosowane głównie w branży FMCG.

Taśmy kolorowe stosowane są, gdy nadruk musi być wykonany innym kolorem niż czarny. Każdy z wyżej wymienionych typów barwnika dostępny jest w różnych kolorach. Zaczynając od tych podstawowych, jak  czerwony, zielony i niebieski, po bardziej nietypowe, włącznie z metalicznymi.

Oprócz rodzaju barwnika ważne jest również dopasowanie fizycznych parametrów naszej kalki, czyli:

  • szerokości wstęgi oraz gilzy,
  • długości taśmy: od 74 metrów do nawet 900 m w przypadku taśm do zastosowań przemysłowych,
  • średnicy gilzy (0,5” lub 1”), pozwalającej stosować je w różnego typu drukarkach,
  • kierunku nawoju wstęgi z barwnikiem – IN lub OUT.

To niezwykle ważne, aby taśma termotransferowa była odpowiednio dobrana do zastosowania – zauważa ekspert z Etisoft: – Dlatego nasze taśmy pozwalają zaspokoić potrzeby praktycznie każdego klienta, zarówno pod względem kosztów, jak i trwałości oznaczeń – dodaje.

Jednak aby właściwie dobrać odpowiednią taśmę transferową konieczna jest znajomość nie tylko specyficznych potrzeb i wymagań firmy lub branży, ale także właściwości samych taśm. A te, ze względu na swoją budowę, potrafią być bardzo odmienne. Dlatego szukając rozwiązania, które pozwoli nie tylko uzyskać trwały i czytelny nadruk, ale także zoptymalizować koszty druku etykiet, najlepiej zwrócić się o pomoc do eksperta.

Czy wiesz że…

Główną zaletą druku cyfrowego jest fakt, że jego technologia umożliwia wydruk bezpośrednio z pliku w wersji elektronicznej – najczęściej zapisane w formacie PDF, a nierzadko też doc. A to sprawia, że wykorzystanie druku cyfrowego w realizacji konkretnych zleceń możliwe jest można powiedzieć, niemalże od ręki. Z racji na niezbyt wysokie wymagania co do nośnika, przygotowanie materiału do druku jest tanie i krótkie - oczywiście w zależności od nakładów. Przeszkodą może być jednak wielkość, czyli gramatura papieru i format danego projektu. Druk cyfrowy stosuje się najczęściej do wydrukowania projektów o maksymalnej wielkości A3+ - a to zamyka się w obrębie wizytówek, ulotek oraz broszur, których grubość nie przekracza 300g/m2.

Druk offsetowy jest bardziej skomplikowaną i droższą technologią, to opłacalną tylko w zleceniach masowych. W przeciwieństwie do druku cyfrowego druk offsetowy uniemożliwia na zmiany "na bieżąco”. Jednak druk offsetowy to przede wszystkim znakomita jakość – wszystko dzięki rozdzielczości do 4800dpi. A to sprawia, że wysokonakładowe bezproblemowo można wydrukować w niskiej cenie jednostkowej. Druk offsetowy to również większa ilość dostępnych kolorów. Nie jest to jednak typowe koło CMYK, a wzornik pantone, który zawiera w sobie m.in. odcienie złota i srebra, co może dać niesamowite rezultaty zwłaszcza w wymagających projektach.

Wybór może być trudny. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz. Obecnie jakość wydruków zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej jest na zbliżonym poziomie. Druk cyfrowy jest bardziej wyrazisty, tańszy i szybszy przy mniejszych nakładach. A same wydruki można pozyskać od ręki. Zaletą jest też fakt, że poprawki można wprowadzać w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony druk offsetowy to gwarant najwyższej jakości. To również o wiele lepsze możliwości kolorystyczne, a także wierniejsze oddanie barw i półtonów. Minusem jest jednak wolny czas pracy i konieczność początkowego "rozgrzania" maszyny, jednak możliwość druku na wielu materiałach o różnych gramaturach wybacza tą wadę.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.

W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.

Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.

Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.

Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.

 Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top