Poligrafia

Premiera sztancy rotacyjnej Iecho MCT

Nowe rozwiązanie z portfolio iEcho – sztanca rotacyjna MCT to wysokowydajne urządzenie do wycinania, nacinania i bigowania, pracujące w oparciu o wykrojnik zamontowany na cylindrze magnetycznym. Jest to idealne rozwiązanie do średnio- i wysokonakładowej produkcji naklejek, pudełek, etykiet czy kart z nieregularnymi kształtami. Maszyna swoją europejską premierę miała na targach FachPack w Norymberdze a teraz jest gotowa do prezentacji w show-roomie firmy Akonda – dystrybutora iEcho w Polsce.

iEcho MCT obsługuje maksymalny rozmiar papieru – 508x355mm i pracuje z prędkością do 5000 arkuszy na godzinę. Urządzenie posiada automatyczny podajnik papieru (pobieranie przy wykorzystaniu pasa, wysokość stosu do 250mm) i stół pozycjonujący arkusze, a materiał obrabiany jest w precyzyjnie wykonanym zespole cylindrów, gdzie na górny, magnetyczny cylinder montowany jest wykrojnik. Odległość pomiędzy cylindrami jest determinowana grubością obrabianego materiału. Sztanca rotacyjna MCT posiada moduł separujący ażur, który spada do skrzyni pod taśmą na wykładaniu, dzięki czemu powstają gotowe wykroje. Maszyna zajmuje powierzchnię 2 metrów kwadratowych i dzięki małej powierzchni jest łatwa w transporcie, jednak kompaktowy rozmiar nie wyklucza mnogości zastosowań. MCT posiada wygodny ekran dotykowy i intuicyjne oprogramowanie. Maszyna jest zaprojektowana w ten sposób, aby pozwolić na bezpieczną wymianę wykrojnika magnetycznego przez operatora a dzięki inteligentnemu podajnikowi papier jest zawsze precyzyjnie wyrównany.

“MCT znajduje szerokie zastosowanie do naklejek samoprzylepnych, etykiet na wino, zawieszek odzieżowych, kart do gry i innych produktów, wykorzystywanych też w branży odzieżowej czy elektronicznej. Pobierane arkusze są równane do strony operatora, aby zapewnić największą powtarzalność, precyzję pracy i co ważne dla naszych Klientów – bez znaczenia na jakim rodzaju papieru maszyna pracuje. – zapewnia Dominik Szulim, współwłaściciel firmy Akonda. – Istotne jest również to, że pożądany kształt jest wycinany przez wykrojnik umiejscowiony precyzyjnie na szybkoobrotowym cylindrze magnetycznym, co daje możliwość wykonania różnorodnych procesów wykrawania, takich jak cięcie pełne, nacinanie, perforowanie i bigowanie.

iEcho znane jest w Polsce jako wiodący producent ploterów tnąco-bigujących. Seria iEcho PK wyposażona w automatyczny podajnik arkuszy w formatach od 60x40cm, 73x55cm i 120x90cm została wdrożona już w kilkudziesięciu drukarniach na terenie całego kraju. Na ploterach bigująco-tnących produkowane są naklejki, etykiety, pudełka już od 1 sztuki, w oparciu o załadowany cyfrowo plik w formacie PDF lub DXF. Portfolio iEcho obejmuje również większe stołowe plotery tnąco-bigujące z serii BK3/BK4 i TK4 – do materiałów płaskich (kompozyty, MDF, PCV, skóra naturalna) i z serii VK do materiałów w roli (reklama, home-decor i tekstylia). Plotery obu serii mogą być skonfigurowane w rozmiarach od 120x160cm do 330x550cm z szerokim zakresem dostępnych narzędzi, takich jak noże aktywne, oscylacyjne, rotacyjne czy frezarki o mocy 300W lub 1800W.

Mariusz Bogucki, kierownik działu handlowego Akondy zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt – Nasi Klienci są spokojni, ponieważ przy każdej instalacji odbywa się szczegółowe szkolenie z obsługi maszyny. Nie bez znaczenia jest wsparcie serwisowe zapewnione przez nasz dział techniczny, a to daje ogromne poczucie bezpieczeństwa. Zresztą już sam producent zadbał o to, by korzystanie ze sztancy rotacyjnej czy ploterów było proste i intuicyjne.

Innowacja wpisana w DNA organizacji sprawia, że iEcho to firma realizująca zamówienia na kilka tysięcy ploterów do cięcia rocznie, inwestująca i notowana na giełdzie w Szanghaju. Personel producenta to blisko 300 specjalistów a produkcja większości komponentów odbywa się w obrębie spółki na powierzchni blisko 60 000 m2. Akonda jest najbardziej aktywnym partnerem iEcho, z największą ilością dostarczanych ploterów w Europie środkowo-wschodniej.

Źródło: AKONDA S.C.

www.akonda.pl

Czy wiesz że…

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.

Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.

Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej. 

Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią. 

Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne. 

Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.

Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top