Do częstych błędów popełnianych w trakcie przygotowania plików do drukarni dochodzi kwestia zastosowania niewłaściwej kolorystyki. Podstawową zasadą jest dostarczanie projektu w kolorach CMYK. Dlaczego? Ponieważ druk jest wykonywany właśnie z użyciem kolorów CMYK. Jeśli więc plik do druku jest w kolorach RGB, będą one musiały zostać automatycznie zmienione na kolory CMYK. Stąd też ostateczne kolory mogą znacząco różnić się od tych, które były uwzględnione w pierwotnym pliku. Z czego wynika taka różnica? Przestrzeń RGB to barwy odwzorowywane za pomocą światła a CMYK to kolory farb w druku – dlatego też odwzorowanie RGB na monitorze może się tak różnić od druku CMYK. Jeśli ustawimy CMYK, widzimy na ekranie symulację kolorów, w których będzie wykonany wydruk, co zapewnia brak niespodzianek przy odbiorze banerów reklamowych czy innych materiałów drukowanych. Gdy tworzymy prace w innych przestrzeniach barwnych niż CMYK, bezwzględnie należy przed przekazaniem plików do drukarni przekonwertować je do tego modelu.
Aby lepiej zrozumieć różnicę między modelami kolorów i niekontrolowane skutki konwersji, warto wiedzieć jak powstaje kolor i czym cechują się kolory RGB, CMYK i Pantone.
- Kolory CMYK – jest to tzw. druk czterokolorowy, a kolor w procesie drukowania powstaje przez odbicia światła na zadrukowanej powierzchni. Nazwa pochodzi od liter, na które zaczynają się kolory wchodzące w skład tego modelu:
- Cyan (błękitny),
- Magenta (purpurowy),
- Yellow (żółty),
- Key kolor ( czarny).
Zestaw CMY to farby podstawowe. Ich użycie pozwala adekwatnie odwzorować wiele kolorów, bez mocnych ciemnych tonów czy intensywnej, smolistej czerni. Aby uzyskać taki efekt, trzeba dodać K – czerń.
- Kolory RGB – kolor powstaje dzięki temu, że świecą (różnej jasności) diody w 3 podstawowych kolorach. Od liter z ich nazw pochodzi skrót tego modelu:
- Red (czerwony),
- Green (zielony),
- Blue (niebieski).
Zestaw trzech diod w tych kolorach to pixel. W tym modelu czarny powstaje przez wyłączenie diod a kolor poprzez ich świecenie.
- Kolory Pantone – są to dodatkowe kolory. Stosuje się je, kiedy jakiś kolor jest niemożliwy do uzyskania z palety CMYK. Dotyczy to przede wszystkim druku o Drukowanie z użyciem tej przestrzeni barwnej wiąże się z wyższym kosztem wydruku, jednak w niektórych momentach jest niezastąpione.
Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.
Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.
Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.
Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…
Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.
Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.