Do częstych błędów popełnianych w trakcie przygotowania plików do drukarni dochodzi kwestia zastosowania niewłaściwej kolorystyki. Podstawową zasadą jest dostarczanie projektu w kolorach CMYK. Dlaczego? Ponieważ druk jest wykonywany właśnie z użyciem kolorów CMYK. Jeśli więc plik do druku jest w kolorach RGB, będą one musiały zostać automatycznie zmienione na kolory CMYK. Stąd też ostateczne kolory mogą znacząco różnić się od tych, które były uwzględnione w pierwotnym pliku. Z czego wynika taka różnica? Przestrzeń RGB to barwy odwzorowywane za pomocą światła a CMYK to kolory farb w druku – dlatego też odwzorowanie RGB na monitorze może się tak różnić od druku CMYK. Jeśli ustawimy CMYK, widzimy na ekranie symulację kolorów, w których będzie wykonany wydruk, co zapewnia brak niespodzianek przy odbiorze banerów reklamowych czy innych materiałów drukowanych. Gdy tworzymy prace w innych przestrzeniach barwnych niż CMYK, bezwzględnie należy przed przekazaniem plików do drukarni przekonwertować je do tego modelu.
Aby lepiej zrozumieć różnicę między modelami kolorów i niekontrolowane skutki konwersji, warto wiedzieć jak powstaje kolor i czym cechują się kolory RGB, CMYK i Pantone.
- Kolory CMYK – jest to tzw. druk czterokolorowy, a kolor w procesie drukowania powstaje przez odbicia światła na zadrukowanej powierzchni. Nazwa pochodzi od liter, na które zaczynają się kolory wchodzące w skład tego modelu:
- Cyan (błękitny),
- Magenta (purpurowy),
- Yellow (żółty),
- Key kolor ( czarny).
Zestaw CMY to farby podstawowe. Ich użycie pozwala adekwatnie odwzorować wiele kolorów, bez mocnych ciemnych tonów czy intensywnej, smolistej czerni. Aby uzyskać taki efekt, trzeba dodać K – czerń.
- Kolory RGB – kolor powstaje dzięki temu, że świecą (różnej jasności) diody w 3 podstawowych kolorach. Od liter z ich nazw pochodzi skrót tego modelu:
- Red (czerwony),
- Green (zielony),
- Blue (niebieski).
Zestaw trzech diod w tych kolorach to pixel. W tym modelu czarny powstaje przez wyłączenie diod a kolor poprzez ich świecenie.
- Kolory Pantone – są to dodatkowe kolory. Stosuje się je, kiedy jakiś kolor jest niemożliwy do uzyskania z palety CMYK. Dotyczy to przede wszystkim druku o Drukowanie z użyciem tej przestrzeni barwnej wiąże się z wyższym kosztem wydruku, jednak w niektórych momentach jest niezastąpione.
Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.
Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.
Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.
To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.
Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.
W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?
Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.
Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.
Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.
Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.