Poligrafia

Pięć prestiżowych nagród Pinnacle Product dla rozwiązań inkjetowych Agfa

Aż pięć rozwiązań inkjetowych firmy Agfa znalazło uznanie w oczach jury, przyznającego doroczne nagrody Pinnacle Product w konkursie organizowanym przez stowarzyszenie PRINTING United Alliance. Wyróżniane w nim produkty, jak podkreślają organizatorzy, wpływają na udoskonalanie i rozwijanie całej branży poligraficznej, a cechować je muszą wysoka jakość, potencjał i wydajność.

„Fakt, że udało nam się zdystansować konkurencję w każdej z kluczowych kategorii dotyczących druku, w których byliśmy obecni, potwierdza nasze zaangażowanie w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, oferujących najwyższą wydajność i niezawodność ich użytkownikom. Jesteśmy niezwykle dumni z tego wyróżnienia” – mówi Vincent Wille, President działu Digital Print & Chemicals w firmie Agfa.

Avinci CX3200: zwycięzca kategorii ploterów sublimacyjnych „z roli na rolę” o wartości ponad 100 tys. USD

Avinci CX3200 zwyciężył w kategorii ploterów sublimacyjnych „z roli na rolę” o wartości ponad 100 tys. USD.

Jest to nowy ploter do zadrukowywania tekstyliów o maksymalnej szerokości 3,2 m. Jak podkreśla Agfa, zapewnia realizację wysokiej jakości wydruków na szerokim spektrum podłoży poliestrowych, wykorzystywanych w aplikacjach zewnętrznych i wewnętrznych typu signage, dekoracjach wnętrz oraz w branży modowej. Dostosowany jest do zadrukowywania mediów w trybie bezpośrednim bądź z udziałem papierów transferowych, co zwiększa jego wszechstronność. Znajdujące tu zastosowanie nowe atramenty sublimacyjne Avinci 110 zapewniają – jak podaje Agfa – uzyskanie głębokich czerni i żywych czerwieni, oczekiwanych przez użytkowników maszyn sublimacyjnych.

Jeti Tauro H3300 UHS LED najlepszym w kategorii ploterów hybrydowych/płaskich dedykowanych produkcji wysokonakładowej

Plotery z serii Jeti Tauro H3300 LED zostały wyróżnione w trzech różnych kategroiach produktowych.

Ochrzczony przez producenta mianem „Bestii”, ten wysokonakładowy i ultraszybki ploter został stworzony z myślą o wymagających zleceniach i pracy w trybie całodobowym (24/7). Agfa podkreśla, że maszyna łączy w sobie wysoką jakość reprodukcji z niskim zużyciem atramentów. Aby zwiększyć wydajność i wygodę użytkowania, producent zadbał o liczne opcje automatyzujące pracę urządzenia, w tym automatyczne podawanie i odbieranie mediów.

Jeti Tauro H3300 UHS LED z funkcją MRTR i kamerą do kontroli backlitów: zwycięzca w kategorii sprzętu automatyzującego pracę
W nagrodzonej konfiguracji z opcją „master roll-to-roll” (MRTR), ta najszybsza maszyna firmy Agfa z rodziny Tauro obsługuje zwoje z materiałem o wadze do 860 kg i oferuje automatyczny zadruk obu stron podawanego z roli podłoża, także w trybie „dual roll” (jednoczesnego zadrukowywania dwóch zwojów). Zintegrowany system kamer pozwala na odczyt kodów QR, generowanych z poziomu interfejsu użytkownika, umożliwiając dokładne położenie obrazu i korektę pozycji drukowania przy starcie każdego zlecenia. Agfa podkreśla, że rozwiązanie to zapewnia dokładność rzędu +/- 3 mm na długości ok. 90 m przy pracy maszyny z prędkością dochodzącą do 900 m2/h.

Jeti Tauro H3300 HS LED z opcją lakierowania – najlepszy w kategorii maszyn UV/lateksowych o wartości ponad 500 tys. USD
Wraz z wprowadzeniem lakierowania (wybiórczego bądź na całej powierzchni) z prędkością do 75 m2/h, Agfa wzbogaciła funkcjonalność swojego sztandarowego rozwiązania hybrydowego. Firma podkreśla, że opcja ta powinna szczególnie zainteresować producentów dislpejów wykonanych z tektury falistej, z jednej strony wprowadza bowiem uszlachetnienie o wysokim połysku, z drugiej – zapewnia wydrukom dodatkową ochronę.

Jeti Tauro H2500 LED + Light Black – nagrodzony w kategorii ploterów hybrydowych UV/lateksowych w przedziale cenowym od 100 tys. do 500 tys. USD
Ta 100-calowa wersja hybrydowej maszyny z serii Jeti Tauro umożliwia drukowanie w sześciu kolorach. Poza standardowym zestawem CMYK rozszerzonym o Lc i Lm, użytkownik może wybrać wariant CMYKck, w którym w miejsce jasnej magenty pojawia się jasna czerń. Jak podaje Agfa, drugi z wymienionych zapewnia obrazom odpowiednią gładkość, właściwe przejścia tonalne i stabilność obszarów neutralnych kolorystycznie. To odpowiedź firmy na wymagania właścicieli marek premium, którzy wciąż szukają nowych sposobów na zwiększenie atrakcyjności swoich produktów, będąca jednocześnie rozwiązaniem pozwalającym na maksymalną zamianę szarych elementów, co – jak zapewnia Agfa – obniża zużycie farby nawet o 15% bez kompromisu pod względem jakości.

Stowarzyszenie PRINTING United Alliance przyjmuje do konkursu Pinnacle dostępne w sprzedaży rynkowej rozwiązania, oferowane przez firmy członkowskie. Każde zgłoszenie jest przeglądane i oceniane przez niezależne gremium ekspertów przemysłowych. W komentarzu dotyczącym rozwiązań Agfa napisali oni m.in.: „Szczegółowy opis każdego z nich, wraz z próbkami wydruków, reprezentowały najwyższy poziom”.

Dla firmy Agfa nagrody otrzymane w tegorocznej edycji Pinnacle nie były pierwszymi. Od chwili powołania konkursu do życia w roku 2014, otrzymała ona w sumie 16 wyróżnień. „Druk cyfrowy to obecnie jeden z trzech kluczowych obszarów działalności Agfa Group – mówi Tom Cloots, dyrektor działu Industrial Inkjet. – Niedawne przejęcie Inca Digital Printing, które wzmocniło naszą pozycję na rynkach druku cyfrowego poprzez rozbudowę oferty o wysokowydajne rozwiązania do drukowania materiałów typu Sign & Display oraz opakowań, podkreśla nasze zaangażowanie w tę część branży poligraficznej, podobnie jak nieustające inwestycje w rozwój atramentów i oprogramowania. Pięć prestiżowych wyróżnień Pinnacle to nagroda za zaangażowanie i poświęcenie naszych pracowników, ale też potwierdzenie najwyższej jakości rozwiązań inkjetowych oferowanych i dostarczanych klientom”.

Część z nagrodzonych rozwiązań będzie można zobaczyć na stoisku firmy Agfa podczas nadchodzących targów Printing United w Las Vegas. Poza maszyną Jeti Tauro H3300 wyposażoną w opcję MRTR i kamerę do kontroli backlitów praz ploterem sublimacyjnym Avinci CX3200, znajdzie się na nim nowość w ofercie firmy – ploter Inca Onset X3 HS. Wszystkie ww. rozwiązania są już dostępne w skali globalnej, wraz z dedykowanymi im systemami workflow i atramentami, również produkowanymi przez firmę Agfa.

Czy wiesz że…

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top