Poligrafia

Pięć prestiżowych nagród Pinnacle Product dla rozwiązań inkjetowych Agfa

Aż pięć rozwiązań inkjetowych firmy Agfa znalazło uznanie w oczach jury, przyznającego doroczne nagrody Pinnacle Product w konkursie organizowanym przez stowarzyszenie PRINTING United Alliance. Wyróżniane w nim produkty, jak podkreślają organizatorzy, wpływają na udoskonalanie i rozwijanie całej branży poligraficznej, a cechować je muszą wysoka jakość, potencjał i wydajność.

„Fakt, że udało nam się zdystansować konkurencję w każdej z kluczowych kategorii dotyczących druku, w których byliśmy obecni, potwierdza nasze zaangażowanie w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, oferujących najwyższą wydajność i niezawodność ich użytkownikom. Jesteśmy niezwykle dumni z tego wyróżnienia” – mówi Vincent Wille, President działu Digital Print & Chemicals w firmie Agfa.

Avinci CX3200: zwycięzca kategorii ploterów sublimacyjnych „z roli na rolę” o wartości ponad 100 tys. USD

Avinci CX3200 zwyciężył w kategorii ploterów sublimacyjnych „z roli na rolę” o wartości ponad 100 tys. USD.

Jest to nowy ploter do zadrukowywania tekstyliów o maksymalnej szerokości 3,2 m. Jak podkreśla Agfa, zapewnia realizację wysokiej jakości wydruków na szerokim spektrum podłoży poliestrowych, wykorzystywanych w aplikacjach zewnętrznych i wewnętrznych typu signage, dekoracjach wnętrz oraz w branży modowej. Dostosowany jest do zadrukowywania mediów w trybie bezpośrednim bądź z udziałem papierów transferowych, co zwiększa jego wszechstronność. Znajdujące tu zastosowanie nowe atramenty sublimacyjne Avinci 110 zapewniają – jak podaje Agfa – uzyskanie głębokich czerni i żywych czerwieni, oczekiwanych przez użytkowników maszyn sublimacyjnych.

Jeti Tauro H3300 UHS LED najlepszym w kategorii ploterów hybrydowych/płaskich dedykowanych produkcji wysokonakładowej

Plotery z serii Jeti Tauro H3300 LED zostały wyróżnione w trzech różnych kategroiach produktowych.

Ochrzczony przez producenta mianem „Bestii”, ten wysokonakładowy i ultraszybki ploter został stworzony z myślą o wymagających zleceniach i pracy w trybie całodobowym (24/7). Agfa podkreśla, że maszyna łączy w sobie wysoką jakość reprodukcji z niskim zużyciem atramentów. Aby zwiększyć wydajność i wygodę użytkowania, producent zadbał o liczne opcje automatyzujące pracę urządzenia, w tym automatyczne podawanie i odbieranie mediów.

Jeti Tauro H3300 UHS LED z funkcją MRTR i kamerą do kontroli backlitów: zwycięzca w kategorii sprzętu automatyzującego pracę
W nagrodzonej konfiguracji z opcją „master roll-to-roll” (MRTR), ta najszybsza maszyna firmy Agfa z rodziny Tauro obsługuje zwoje z materiałem o wadze do 860 kg i oferuje automatyczny zadruk obu stron podawanego z roli podłoża, także w trybie „dual roll” (jednoczesnego zadrukowywania dwóch zwojów). Zintegrowany system kamer pozwala na odczyt kodów QR, generowanych z poziomu interfejsu użytkownika, umożliwiając dokładne położenie obrazu i korektę pozycji drukowania przy starcie każdego zlecenia. Agfa podkreśla, że rozwiązanie to zapewnia dokładność rzędu +/- 3 mm na długości ok. 90 m przy pracy maszyny z prędkością dochodzącą do 900 m2/h.

Jeti Tauro H3300 HS LED z opcją lakierowania – najlepszy w kategorii maszyn UV/lateksowych o wartości ponad 500 tys. USD
Wraz z wprowadzeniem lakierowania (wybiórczego bądź na całej powierzchni) z prędkością do 75 m2/h, Agfa wzbogaciła funkcjonalność swojego sztandarowego rozwiązania hybrydowego. Firma podkreśla, że opcja ta powinna szczególnie zainteresować producentów dislpejów wykonanych z tektury falistej, z jednej strony wprowadza bowiem uszlachetnienie o wysokim połysku, z drugiej – zapewnia wydrukom dodatkową ochronę.

Jeti Tauro H2500 LED + Light Black – nagrodzony w kategorii ploterów hybrydowych UV/lateksowych w przedziale cenowym od 100 tys. do 500 tys. USD
Ta 100-calowa wersja hybrydowej maszyny z serii Jeti Tauro umożliwia drukowanie w sześciu kolorach. Poza standardowym zestawem CMYK rozszerzonym o Lc i Lm, użytkownik może wybrać wariant CMYKck, w którym w miejsce jasnej magenty pojawia się jasna czerń. Jak podaje Agfa, drugi z wymienionych zapewnia obrazom odpowiednią gładkość, właściwe przejścia tonalne i stabilność obszarów neutralnych kolorystycznie. To odpowiedź firmy na wymagania właścicieli marek premium, którzy wciąż szukają nowych sposobów na zwiększenie atrakcyjności swoich produktów, będąca jednocześnie rozwiązaniem pozwalającym na maksymalną zamianę szarych elementów, co – jak zapewnia Agfa – obniża zużycie farby nawet o 15% bez kompromisu pod względem jakości.

Stowarzyszenie PRINTING United Alliance przyjmuje do konkursu Pinnacle dostępne w sprzedaży rynkowej rozwiązania, oferowane przez firmy członkowskie. Każde zgłoszenie jest przeglądane i oceniane przez niezależne gremium ekspertów przemysłowych. W komentarzu dotyczącym rozwiązań Agfa napisali oni m.in.: „Szczegółowy opis każdego z nich, wraz z próbkami wydruków, reprezentowały najwyższy poziom”.

Dla firmy Agfa nagrody otrzymane w tegorocznej edycji Pinnacle nie były pierwszymi. Od chwili powołania konkursu do życia w roku 2014, otrzymała ona w sumie 16 wyróżnień. „Druk cyfrowy to obecnie jeden z trzech kluczowych obszarów działalności Agfa Group – mówi Tom Cloots, dyrektor działu Industrial Inkjet. – Niedawne przejęcie Inca Digital Printing, które wzmocniło naszą pozycję na rynkach druku cyfrowego poprzez rozbudowę oferty o wysokowydajne rozwiązania do drukowania materiałów typu Sign & Display oraz opakowań, podkreśla nasze zaangażowanie w tę część branży poligraficznej, podobnie jak nieustające inwestycje w rozwój atramentów i oprogramowania. Pięć prestiżowych wyróżnień Pinnacle to nagroda za zaangażowanie i poświęcenie naszych pracowników, ale też potwierdzenie najwyższej jakości rozwiązań inkjetowych oferowanych i dostarczanych klientom”.

Część z nagrodzonych rozwiązań będzie można zobaczyć na stoisku firmy Agfa podczas nadchodzących targów Printing United w Las Vegas. Poza maszyną Jeti Tauro H3300 wyposażoną w opcję MRTR i kamerę do kontroli backlitów praz ploterem sublimacyjnym Avinci CX3200, znajdzie się na nim nowość w ofercie firmy – ploter Inca Onset X3 HS. Wszystkie ww. rozwiązania są już dostępne w skali globalnej, wraz z dedykowanymi im systemami workflow i atramentami, również produkowanymi przez firmę Agfa.

Czy wiesz że…

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top