Poligrafia

Pięć prestiżowych nagród Pinnacle Product dla rozwiązań inkjetowych Agfa

Aż pięć rozwiązań inkjetowych firmy Agfa znalazło uznanie w oczach jury, przyznającego doroczne nagrody Pinnacle Product w konkursie organizowanym przez stowarzyszenie PRINTING United Alliance. Wyróżniane w nim produkty, jak podkreślają organizatorzy, wpływają na udoskonalanie i rozwijanie całej branży poligraficznej, a cechować je muszą wysoka jakość, potencjał i wydajność.

„Fakt, że udało nam się zdystansować konkurencję w każdej z kluczowych kategorii dotyczących druku, w których byliśmy obecni, potwierdza nasze zaangażowanie w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, oferujących najwyższą wydajność i niezawodność ich użytkownikom. Jesteśmy niezwykle dumni z tego wyróżnienia” – mówi Vincent Wille, President działu Digital Print & Chemicals w firmie Agfa.

Avinci CX3200: zwycięzca kategorii ploterów sublimacyjnych „z roli na rolę” o wartości ponad 100 tys. USD

Avinci CX3200 zwyciężył w kategorii ploterów sublimacyjnych „z roli na rolę” o wartości ponad 100 tys. USD.

Jest to nowy ploter do zadrukowywania tekstyliów o maksymalnej szerokości 3,2 m. Jak podkreśla Agfa, zapewnia realizację wysokiej jakości wydruków na szerokim spektrum podłoży poliestrowych, wykorzystywanych w aplikacjach zewnętrznych i wewnętrznych typu signage, dekoracjach wnętrz oraz w branży modowej. Dostosowany jest do zadrukowywania mediów w trybie bezpośrednim bądź z udziałem papierów transferowych, co zwiększa jego wszechstronność. Znajdujące tu zastosowanie nowe atramenty sublimacyjne Avinci 110 zapewniają – jak podaje Agfa – uzyskanie głębokich czerni i żywych czerwieni, oczekiwanych przez użytkowników maszyn sublimacyjnych.

Jeti Tauro H3300 UHS LED najlepszym w kategorii ploterów hybrydowych/płaskich dedykowanych produkcji wysokonakładowej

Plotery z serii Jeti Tauro H3300 LED zostały wyróżnione w trzech różnych kategroiach produktowych.

Ochrzczony przez producenta mianem „Bestii”, ten wysokonakładowy i ultraszybki ploter został stworzony z myślą o wymagających zleceniach i pracy w trybie całodobowym (24/7). Agfa podkreśla, że maszyna łączy w sobie wysoką jakość reprodukcji z niskim zużyciem atramentów. Aby zwiększyć wydajność i wygodę użytkowania, producent zadbał o liczne opcje automatyzujące pracę urządzenia, w tym automatyczne podawanie i odbieranie mediów.

Jeti Tauro H3300 UHS LED z funkcją MRTR i kamerą do kontroli backlitów: zwycięzca w kategorii sprzętu automatyzującego pracę
W nagrodzonej konfiguracji z opcją „master roll-to-roll” (MRTR), ta najszybsza maszyna firmy Agfa z rodziny Tauro obsługuje zwoje z materiałem o wadze do 860 kg i oferuje automatyczny zadruk obu stron podawanego z roli podłoża, także w trybie „dual roll” (jednoczesnego zadrukowywania dwóch zwojów). Zintegrowany system kamer pozwala na odczyt kodów QR, generowanych z poziomu interfejsu użytkownika, umożliwiając dokładne położenie obrazu i korektę pozycji drukowania przy starcie każdego zlecenia. Agfa podkreśla, że rozwiązanie to zapewnia dokładność rzędu +/- 3 mm na długości ok. 90 m przy pracy maszyny z prędkością dochodzącą do 900 m2/h.

Jeti Tauro H3300 HS LED z opcją lakierowania – najlepszy w kategorii maszyn UV/lateksowych o wartości ponad 500 tys. USD
Wraz z wprowadzeniem lakierowania (wybiórczego bądź na całej powierzchni) z prędkością do 75 m2/h, Agfa wzbogaciła funkcjonalność swojego sztandarowego rozwiązania hybrydowego. Firma podkreśla, że opcja ta powinna szczególnie zainteresować producentów dislpejów wykonanych z tektury falistej, z jednej strony wprowadza bowiem uszlachetnienie o wysokim połysku, z drugiej – zapewnia wydrukom dodatkową ochronę.

Jeti Tauro H2500 LED + Light Black – nagrodzony w kategorii ploterów hybrydowych UV/lateksowych w przedziale cenowym od 100 tys. do 500 tys. USD
Ta 100-calowa wersja hybrydowej maszyny z serii Jeti Tauro umożliwia drukowanie w sześciu kolorach. Poza standardowym zestawem CMYK rozszerzonym o Lc i Lm, użytkownik może wybrać wariant CMYKck, w którym w miejsce jasnej magenty pojawia się jasna czerń. Jak podaje Agfa, drugi z wymienionych zapewnia obrazom odpowiednią gładkość, właściwe przejścia tonalne i stabilność obszarów neutralnych kolorystycznie. To odpowiedź firmy na wymagania właścicieli marek premium, którzy wciąż szukają nowych sposobów na zwiększenie atrakcyjności swoich produktów, będąca jednocześnie rozwiązaniem pozwalającym na maksymalną zamianę szarych elementów, co – jak zapewnia Agfa – obniża zużycie farby nawet o 15% bez kompromisu pod względem jakości.

Stowarzyszenie PRINTING United Alliance przyjmuje do konkursu Pinnacle dostępne w sprzedaży rynkowej rozwiązania, oferowane przez firmy członkowskie. Każde zgłoszenie jest przeglądane i oceniane przez niezależne gremium ekspertów przemysłowych. W komentarzu dotyczącym rozwiązań Agfa napisali oni m.in.: „Szczegółowy opis każdego z nich, wraz z próbkami wydruków, reprezentowały najwyższy poziom”.

Dla firmy Agfa nagrody otrzymane w tegorocznej edycji Pinnacle nie były pierwszymi. Od chwili powołania konkursu do życia w roku 2014, otrzymała ona w sumie 16 wyróżnień. „Druk cyfrowy to obecnie jeden z trzech kluczowych obszarów działalności Agfa Group – mówi Tom Cloots, dyrektor działu Industrial Inkjet. – Niedawne przejęcie Inca Digital Printing, które wzmocniło naszą pozycję na rynkach druku cyfrowego poprzez rozbudowę oferty o wysokowydajne rozwiązania do drukowania materiałów typu Sign & Display oraz opakowań, podkreśla nasze zaangażowanie w tę część branży poligraficznej, podobnie jak nieustające inwestycje w rozwój atramentów i oprogramowania. Pięć prestiżowych wyróżnień Pinnacle to nagroda za zaangażowanie i poświęcenie naszych pracowników, ale też potwierdzenie najwyższej jakości rozwiązań inkjetowych oferowanych i dostarczanych klientom”.

Część z nagrodzonych rozwiązań będzie można zobaczyć na stoisku firmy Agfa podczas nadchodzących targów Printing United w Las Vegas. Poza maszyną Jeti Tauro H3300 wyposażoną w opcję MRTR i kamerę do kontroli backlitów praz ploterem sublimacyjnym Avinci CX3200, znajdzie się na nim nowość w ofercie firmy – ploter Inca Onset X3 HS. Wszystkie ww. rozwiązania są już dostępne w skali globalnej, wraz z dedykowanymi im systemami workflow i atramentami, również produkowanymi przez firmę Agfa.

Czy wiesz że…

Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.

Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.

Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej. 

Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią. 

Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne. 

Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.

Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top