Poligrafia

Premiera sztancy rotacyjnej Iecho MCT

Nowe rozwiązanie z portfolio iEcho – sztanca rotacyjna MCT to wysokowydajne urządzenie do wycinania, nacinania i bigowania, pracujące w oparciu o wykrojnik zamontowany na cylindrze magnetycznym. Jest to idealne rozwiązanie do średnio- i wysokonakładowej produkcji naklejek, pudełek, etykiet czy kart z nieregularnymi kształtami. Maszyna swoją europejską premierę miała na targach FachPack w Norymberdze a teraz jest gotowa do prezentacji w show-roomie firmy Akonda – dystrybutora iEcho w Polsce.

iEcho MCT obsługuje maksymalny rozmiar papieru – 508x355mm i pracuje z prędkością do 5000 arkuszy na godzinę. Urządzenie posiada automatyczny podajnik papieru (pobieranie przy wykorzystaniu pasa, wysokość stosu do 250mm) i stół pozycjonujący arkusze, a materiał obrabiany jest w precyzyjnie wykonanym zespole cylindrów, gdzie na górny, magnetyczny cylinder montowany jest wykrojnik. Odległość pomiędzy cylindrami jest determinowana grubością obrabianego materiału. Sztanca rotacyjna MCT posiada moduł separujący ażur, który spada do skrzyni pod taśmą na wykładaniu, dzięki czemu powstają gotowe wykroje. Maszyna zajmuje powierzchnię 2 metrów kwadratowych i dzięki małej powierzchni jest łatwa w transporcie, jednak kompaktowy rozmiar nie wyklucza mnogości zastosowań. MCT posiada wygodny ekran dotykowy i intuicyjne oprogramowanie. Maszyna jest zaprojektowana w ten sposób, aby pozwolić na bezpieczną wymianę wykrojnika magnetycznego przez operatora a dzięki inteligentnemu podajnikowi papier jest zawsze precyzyjnie wyrównany.

“MCT znajduje szerokie zastosowanie do naklejek samoprzylepnych, etykiet na wino, zawieszek odzieżowych, kart do gry i innych produktów, wykorzystywanych też w branży odzieżowej czy elektronicznej. Pobierane arkusze są równane do strony operatora, aby zapewnić największą powtarzalność, precyzję pracy i co ważne dla naszych Klientów – bez znaczenia na jakim rodzaju papieru maszyna pracuje. – zapewnia Dominik Szulim, współwłaściciel firmy Akonda. – Istotne jest również to, że pożądany kształt jest wycinany przez wykrojnik umiejscowiony precyzyjnie na szybkoobrotowym cylindrze magnetycznym, co daje możliwość wykonania różnorodnych procesów wykrawania, takich jak cięcie pełne, nacinanie, perforowanie i bigowanie.

iEcho znane jest w Polsce jako wiodący producent ploterów tnąco-bigujących. Seria iEcho PK wyposażona w automatyczny podajnik arkuszy w formatach od 60x40cm, 73x55cm i 120x90cm została wdrożona już w kilkudziesięciu drukarniach na terenie całego kraju. Na ploterach bigująco-tnących produkowane są naklejki, etykiety, pudełka już od 1 sztuki, w oparciu o załadowany cyfrowo plik w formacie PDF lub DXF. Portfolio iEcho obejmuje również większe stołowe plotery tnąco-bigujące z serii BK3/BK4 i TK4 – do materiałów płaskich (kompozyty, MDF, PCV, skóra naturalna) i z serii VK do materiałów w roli (reklama, home-decor i tekstylia). Plotery obu serii mogą być skonfigurowane w rozmiarach od 120x160cm do 330x550cm z szerokim zakresem dostępnych narzędzi, takich jak noże aktywne, oscylacyjne, rotacyjne czy frezarki o mocy 300W lub 1800W.

Mariusz Bogucki, kierownik działu handlowego Akondy zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt – Nasi Klienci są spokojni, ponieważ przy każdej instalacji odbywa się szczegółowe szkolenie z obsługi maszyny. Nie bez znaczenia jest wsparcie serwisowe zapewnione przez nasz dział techniczny, a to daje ogromne poczucie bezpieczeństwa. Zresztą już sam producent zadbał o to, by korzystanie ze sztancy rotacyjnej czy ploterów było proste i intuicyjne.

Innowacja wpisana w DNA organizacji sprawia, że iEcho to firma realizująca zamówienia na kilka tysięcy ploterów do cięcia rocznie, inwestująca i notowana na giełdzie w Szanghaju. Personel producenta to blisko 300 specjalistów a produkcja większości komponentów odbywa się w obrębie spółki na powierzchni blisko 60 000 m2. Akonda jest najbardziej aktywnym partnerem iEcho, z największą ilością dostarczanych ploterów w Europie środkowo-wschodniej.

Źródło: AKONDA S.C.

www.akonda.pl

Czy wiesz że…

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Główną zaletą druku cyfrowego jest fakt, że jego technologia umożliwia wydruk bezpośrednio z pliku w wersji elektronicznej – najczęściej zapisane w formacie PDF, a nierzadko też doc. A to sprawia, że wykorzystanie druku cyfrowego w realizacji konkretnych zleceń możliwe jest można powiedzieć, niemalże od ręki. Z racji na niezbyt wysokie wymagania co do nośnika, przygotowanie materiału do druku jest tanie i krótkie - oczywiście w zależności od nakładów. Przeszkodą może być jednak wielkość, czyli gramatura papieru i format danego projektu. Druk cyfrowy stosuje się najczęściej do wydrukowania projektów o maksymalnej wielkości A3+ - a to zamyka się w obrębie wizytówek, ulotek oraz broszur, których grubość nie przekracza 300g/m2.

Druk offsetowy jest bardziej skomplikowaną i droższą technologią, to opłacalną tylko w zleceniach masowych. W przeciwieństwie do druku cyfrowego druk offsetowy uniemożliwia na zmiany "na bieżąco”. Jednak druk offsetowy to przede wszystkim znakomita jakość – wszystko dzięki rozdzielczości do 4800dpi. A to sprawia, że wysokonakładowe bezproblemowo można wydrukować w niskiej cenie jednostkowej. Druk offsetowy to również większa ilość dostępnych kolorów. Nie jest to jednak typowe koło CMYK, a wzornik pantone, który zawiera w sobie m.in. odcienie złota i srebra, co może dać niesamowite rezultaty zwłaszcza w wymagających projektach.

Wybór może być trudny. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz. Obecnie jakość wydruków zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej jest na zbliżonym poziomie. Druk cyfrowy jest bardziej wyrazisty, tańszy i szybszy przy mniejszych nakładach. A same wydruki można pozyskać od ręki. Zaletą jest też fakt, że poprawki można wprowadzać w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony druk offsetowy to gwarant najwyższej jakości. To również o wiele lepsze możliwości kolorystyczne, a także wierniejsze oddanie barw i półtonów. Minusem jest jednak wolny czas pracy i konieczność początkowego "rozgrzania" maszyny, jednak możliwość druku na wielu materiałach o różnych gramaturach wybacza tą wadę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top