Poligrafia

Eticod i API Folie Polska: kompleksowa współpraca przy wdrożeniu technologii hot stampingu

W ostatnim czasie w drukarni Eticod z Katowic, specjalizującej się w produkcji różnego rodzaju etykiet (także wysoko uszlachetnionych), wdrożona została technologia tłoczenia folią na gorąco. W tym celu w 1. połowie roku uruchomione zostało pracujące w trybie off-line urządzenie do hot stampingu. Wówczas też rozpoczęły się testy folii i wszechstronne szkolenia dla osób zaangażowanych nie tylko w działania produkcyjne, ale też reprezentujących pozostałe działy drukarni – sprzedaży, marketingu itd. Kierownictwo firmy podjęło decyzję o nawiązaniu w tym celu kompleksowej współpracy z API Folie Polska. Stała się ona – jak podkreśla Andrzej Twardowski, dyrektor handlowy drukarni Eticod – jej partnerem technologicznym w całym procesie wdrożeniowym, nie tylko dostarczając wysokiej jakości folie, ale też przeprowadzając wszechstronne szkolenie dla załogi, oferując know-how technologiczny i pełniąc rolę profesjonalnego konsultanta i doradcy.

Eticod to drukarnia o niemal 30-letnim stażu na polskim rynku poligraficznym. Firma zaczynała od wytwarzania prostych, technicznych etykiet samoprzylepnych, ale z biegiem lat jej oferta była sukcesywnie rozbudowywana o coraz bardziej zaawansowane produkty. Obecnie są one realizowane w technologiach cyfrowej i konwencjonalnej (fleksograficznej) i wzbogacane różnymi efektami specjalnymi (np. lakierami wybiórczymi i specjalnymi, foliami w technologiach cold- i hot stampingu, sitodrukiem). Są wśród nich m.in. etykiety produktowe, techniczne i termokurczliwe (shrink sleeve), w tym niestandardowe: wielowarstwowe (peel-off), numerowane (SKU), typu „otwórz-zamknij”, termochromowe czy zapachowe.

– Naszą siłą są doświadczona załoga o niezwykle wysokich, wciąż podnoszonych kwalifikacjach i stale modernizowany park sprzętowy, umożliwiający realizację nawet bardzo wysublimowanych prac – mówi Andrzej Twardowski– Poza wysokowydajnymi maszynami drukującymi, m.in. pozwalającymi na personalizację i drukowanie różnych wersji tej samej etykiety (co jest zbieżne z obecnymi trendami rynkowymi), dużą uwagę przywiązujemy do etapów wykańczania i uszlachetniania. Stąd różne technologie wykorzystywane w obszarze postpress są przez nas wdrażane sukcesywnie – chcemy mieć bowiem pewność, że znamy je bardzo dobrze w kontekście oferowanych klientom etykiet. Od niedawna nasza oferta w tym zakresie uwzględnia hot stamping, czyli tłoczenie folią na gorąco. Podobnie jak wcześniej, tu również poszukiwaliśmy odpowiedniego partnera, który pomoże nam z sukcesem wdrożyć cały proces technologiczny. Takim okazała się firma API Folie Polska, która dostarczyła nam materiały, ale przede wszystkim – wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat hot stampingu.

Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca API Folie Polska dodaje:

– Z drukarnią Eticod i osobiście z panem Andrzejem Twardowskim mam przyjemność znać się od wielu lat. O naszym wszechstronnym zaangażowaniu we wdrożenie technologii hot stampingu w tym dynamicznie rozwijającym się zakładzie poligraficznym rozmawialiśmy od dłuższego czasu. Mottem API Foilmakers jest bowiem bycie „bliżej klienta”, co przekłada się na kompleksowe podejście do współpracy – dostawa folii jest tylko jednym z jej elementów. Cały proces został przesunięty w czasie z uwagi na okres pandemii, więc mogliśmy go zacząć wdrażać dopiero w tym roku – po uruchomieniu przez Eticod niezbędnej maszyny.

Wszechstronne wsparcie technologiczne API Folie Polska

– Urządzenie dotarło do nas w 1. kwartale tego roku – kontynuuje Andrzej Twardowski – i zaraz po jego montażu przez dostawcę zaprosiliśmy do nas przedstawicieli API Folie Polska w celu przeprowadzenia kompleksowego szkolenia dla osób z różnych działów naszej drukarni, zaangażowanych w procesy związane ze sprzedażą i wytwarzaniem etykiet. Hot stamping to dla nas i dla naszych pracowników zupełnie nowy obszar działania, więc przed rozpoczęciem działań produkcyjnych i handlowych z jego udziałem niezbędne było pozyskanie odpowiedniej wiedzy technologicznej.

– Nasze szkolenia dzielimy zazwyczaj na kilka części, uwzględniających potrzeby wewnętrzne drukarni i jej komunikację zewnętrzną ze zleceniodawcami – wyjaśnia Katarzyna Kozińska– Dopasowujemy je też do potrzeb klienta. W przypadku drukarni Eticod miało ono bardzo rozbudowany, wszechstronny charakter, uwzględniający różne grupy pracowników mających styczność z tematem hot stampingu: osoby z działu produkcji, technologów, handlowców, dział marketingu, grafików. Z jednej strony poruszaliśmy kwestie techniczne, produkcyjne, niezbędne do właściwego zrozumienia samego procesu tłoczenia folią na gorąco, stosowanych w nim podłoży, ewentualnych problemów na jakie można tu napotkać, a zatem na wiedzy niezbędnej do właściwego wdrożenia technologii. Z drugiej – uwzględnialiśmy kwestie sprzedażowe czyli właściwe prezentowanie zalet hot stampingu w rozmowach z klientami. Oba aspekty rzecz jasna ściśle wiążą się ze sobą, oba więc pojawiały się w poszczególnych sesjach.

Hot stamping: kolejny krok technologiczny w rozwoju drukarni Eticod

W ślad za wdrożeniem maszyny i szkoleniem technologicznym ze strony API Folie Polska, hot stamping zaczął być wprowadzany w codziennej produkcji realizowanej przez Eticod.

– Mamy już za sobą wiele prac, także trudnych, uwzględniających tłoczenie folią na gorąco, wykonanych z udziałem materiałów API Foilmakers – mówi Andrzej Twardowski– Wdrożenie tej technologii to kolejny, znaczący krok w naszym rozwoju. Rozumiemy bowiem doskonale, że współczesny rynek oczekuje etykiet różnego rodzaju – części z nich musi uwzględniać wysublimowane efekty specjalne, które można uzyskać wyłącznie metodą hot stampingu. Staramy się wychodzić tym trendom naprzeciw, a nasz dynamiczny rozwój – czego potwierdzeniem jest potrojenie sprzedaży w ciągu ostatnich pięciu lat – potwierdza słuszność obranej strategii.

Katarzyna Kozińska dodaje:

– Cieszymy się, że możemy brać aktywny udział w kolejnym, strategicznym z punktu widzenia drukarni Eticod kroku, jakim jest wdrożenie hot stampingu. Jest to trudna technologia, ale też – po jej implementacji – przynosząca użytkownikowi, a przede wszystkim jego klientom z segmentu premium – dużą przewagę rynkową w postaci wartości dodanej realizowanych produktów.

Uszlachetnianie etykiet: ważny kontekst działań handlowych i marketingowych drukarni Eticod

Drukarnia Eticod promuje swoje rozwiązania nie tylko w bezpośrednich działaniach handlowych czy za pośrednictwem prezentującej jej ofertę strony internetowej, ale też poprzez dużą aktywność marketingową.

– Staramy się być obecni na różnych targach z własnym stoiskiem, ale też odwiedzamy wydarzenia skierowane do kluczowych dla nas grup docelowych jak np. branża alkoholowa, kosmetyczna, farmaceutyczna, spożywcza czy automotive – mówi Estera Proba, kierująca działem marketingu w firmie Eticod. – Od wielu lat jesteśmy aktywni także w branży poligraficzno-opakowaniowej, wspierając takie inicjatywy jak konkurs Art of Packaging, targi Packaging Innovations czy konferencja „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”. Wydarzenia te traktujemy jako doskonałą okazję do praktycznego zaprezentowania naszych możliwości technologicznych, także w kontekście uszlachetniania, które jest dziś niezwykle istotnym elementem dla każdej drukarni chcącej wyróżnić siebie i swoją ofertę na rynku. Stworzyliśmy też specjalny wzornik z próbkami etykiet wykonanych na materiałach strukturalnych, pochodzących ze zrealizowanych u nas partii produkcyjnych. Obecnie, m.in. we współpracy z API Folie Polska, pracujemy nad kolejnym wzornikiem, uwzględniającym różne formy wykańczania i wzbogacania etykiet, jakie stosujemy.

Andrzej Twardowski dodaje:

– Mając za sobą bardzo udane doświadczenia z API Folie Polska w kontekście hot stampingu, rozpoczynamy testy innych materiałów z oferty tego dostawcy, m.in. do cold stampingu. Mamy nadzieję, że efekty będą równie satysfakcjonujące co zaowocuje rozszerzeniem współpracy z tą firmą.

Doceniani przez klientów i rynek

Jakość etykiet realizowanych przez Eticod doceniają nie tylko jej liczni klienci, ale też jurorzy konkursów branżowych takich jak wspomniany Art of Packaging (w kategoriach na etykietę roku i Golden Pixel, gdzie wyróżniane są wyjątkowe uszlachetnienia) czy HP Inspiration Award. W pierwszym z wymienionych firma przez dwa lata pod rząd zdobywała nagrodę w edycji Professional dla najlepiej wydrukowanej etykiety a w roku ubiegłym – 1. miejsce w kategorii „Etykieta cyfrowa”.

– Cieszymy się, że nasze produkty zostały dostrzeżone i docenione w tak prestiżowych konkursach, ale prawdziwym potwierdzeniem ich jakości są stale spływające zamówienia ze strony klientów. To ich zadowolenie, ale też zadowolenie końcowych konsumentów, są dla nas najważniejsze – mówi Andrzej Twardowski.

– Z prawdziwą przyjemnością i satysfakcją obserwujemy rozwój drukarni Eticod oraz dostrzegamy niezwykle dużą chęć i otwartość – zarówno po stronie jej kierownictwa, jak i całej kadry pracowniczej – do nieustannego podnoszenia kwalifikacji. Warto dodać, że tegoroczne szkolenia obie strony potraktowały jako pierwszy etap długoterminowej współpracy i rozłożonego w czasie procesu doradczo-wdrożeniowego. Cieszymy się, że udało się nam zaprezentować olbrzymi potencjał, jaki drzemie w technologii hot stampingu oraz pokazać narzędzia umożliwiające jej wdrożenie. To prawdziwa przyjemność i satysfakcja móc dołączyć do grona partnerów technologicznych drukarni Eticod i dostawców stosowanych przez nią folii. Mamy nadzieję, że zrealizowane w tym roku działania to początek wieloletniej, owocnej dla obu stron współpracy – podsumowuje Katarzyna Kozińska.

Źródło: API Folie Polska Sp. z o.o.

www.apifoilmakers.com

Czy wiesz że…

Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.

Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.

Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej. 

Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią. 

Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne. 

Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.

Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top