Poligrafia

Eticod i API Folie Polska: kompleksowa współpraca przy wdrożeniu technologii hot stampingu

W ostatnim czasie w drukarni Eticod z Katowic, specjalizującej się w produkcji różnego rodzaju etykiet (także wysoko uszlachetnionych), wdrożona została technologia tłoczenia folią na gorąco. W tym celu w 1. połowie roku uruchomione zostało pracujące w trybie off-line urządzenie do hot stampingu. Wówczas też rozpoczęły się testy folii i wszechstronne szkolenia dla osób zaangażowanych nie tylko w działania produkcyjne, ale też reprezentujących pozostałe działy drukarni – sprzedaży, marketingu itd. Kierownictwo firmy podjęło decyzję o nawiązaniu w tym celu kompleksowej współpracy z API Folie Polska. Stała się ona – jak podkreśla Andrzej Twardowski, dyrektor handlowy drukarni Eticod – jej partnerem technologicznym w całym procesie wdrożeniowym, nie tylko dostarczając wysokiej jakości folie, ale też przeprowadzając wszechstronne szkolenie dla załogi, oferując know-how technologiczny i pełniąc rolę profesjonalnego konsultanta i doradcy.

Eticod to drukarnia o niemal 30-letnim stażu na polskim rynku poligraficznym. Firma zaczynała od wytwarzania prostych, technicznych etykiet samoprzylepnych, ale z biegiem lat jej oferta była sukcesywnie rozbudowywana o coraz bardziej zaawansowane produkty. Obecnie są one realizowane w technologiach cyfrowej i konwencjonalnej (fleksograficznej) i wzbogacane różnymi efektami specjalnymi (np. lakierami wybiórczymi i specjalnymi, foliami w technologiach cold- i hot stampingu, sitodrukiem). Są wśród nich m.in. etykiety produktowe, techniczne i termokurczliwe (shrink sleeve), w tym niestandardowe: wielowarstwowe (peel-off), numerowane (SKU), typu „otwórz-zamknij”, termochromowe czy zapachowe.

– Naszą siłą są doświadczona załoga o niezwykle wysokich, wciąż podnoszonych kwalifikacjach i stale modernizowany park sprzętowy, umożliwiający realizację nawet bardzo wysublimowanych prac – mówi Andrzej Twardowski– Poza wysokowydajnymi maszynami drukującymi, m.in. pozwalającymi na personalizację i drukowanie różnych wersji tej samej etykiety (co jest zbieżne z obecnymi trendami rynkowymi), dużą uwagę przywiązujemy do etapów wykańczania i uszlachetniania. Stąd różne technologie wykorzystywane w obszarze postpress są przez nas wdrażane sukcesywnie – chcemy mieć bowiem pewność, że znamy je bardzo dobrze w kontekście oferowanych klientom etykiet. Od niedawna nasza oferta w tym zakresie uwzględnia hot stamping, czyli tłoczenie folią na gorąco. Podobnie jak wcześniej, tu również poszukiwaliśmy odpowiedniego partnera, który pomoże nam z sukcesem wdrożyć cały proces technologiczny. Takim okazała się firma API Folie Polska, która dostarczyła nam materiały, ale przede wszystkim – wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat hot stampingu.

Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca API Folie Polska dodaje:

– Z drukarnią Eticod i osobiście z panem Andrzejem Twardowskim mam przyjemność znać się od wielu lat. O naszym wszechstronnym zaangażowaniu we wdrożenie technologii hot stampingu w tym dynamicznie rozwijającym się zakładzie poligraficznym rozmawialiśmy od dłuższego czasu. Mottem API Foilmakers jest bowiem bycie „bliżej klienta”, co przekłada się na kompleksowe podejście do współpracy – dostawa folii jest tylko jednym z jej elementów. Cały proces został przesunięty w czasie z uwagi na okres pandemii, więc mogliśmy go zacząć wdrażać dopiero w tym roku – po uruchomieniu przez Eticod niezbędnej maszyny.

Wszechstronne wsparcie technologiczne API Folie Polska

– Urządzenie dotarło do nas w 1. kwartale tego roku – kontynuuje Andrzej Twardowski – i zaraz po jego montażu przez dostawcę zaprosiliśmy do nas przedstawicieli API Folie Polska w celu przeprowadzenia kompleksowego szkolenia dla osób z różnych działów naszej drukarni, zaangażowanych w procesy związane ze sprzedażą i wytwarzaniem etykiet. Hot stamping to dla nas i dla naszych pracowników zupełnie nowy obszar działania, więc przed rozpoczęciem działań produkcyjnych i handlowych z jego udziałem niezbędne było pozyskanie odpowiedniej wiedzy technologicznej.

– Nasze szkolenia dzielimy zazwyczaj na kilka części, uwzględniających potrzeby wewnętrzne drukarni i jej komunikację zewnętrzną ze zleceniodawcami – wyjaśnia Katarzyna Kozińska– Dopasowujemy je też do potrzeb klienta. W przypadku drukarni Eticod miało ono bardzo rozbudowany, wszechstronny charakter, uwzględniający różne grupy pracowników mających styczność z tematem hot stampingu: osoby z działu produkcji, technologów, handlowców, dział marketingu, grafików. Z jednej strony poruszaliśmy kwestie techniczne, produkcyjne, niezbędne do właściwego zrozumienia samego procesu tłoczenia folią na gorąco, stosowanych w nim podłoży, ewentualnych problemów na jakie można tu napotkać, a zatem na wiedzy niezbędnej do właściwego wdrożenia technologii. Z drugiej – uwzględnialiśmy kwestie sprzedażowe czyli właściwe prezentowanie zalet hot stampingu w rozmowach z klientami. Oba aspekty rzecz jasna ściśle wiążą się ze sobą, oba więc pojawiały się w poszczególnych sesjach.

Hot stamping: kolejny krok technologiczny w rozwoju drukarni Eticod

W ślad za wdrożeniem maszyny i szkoleniem technologicznym ze strony API Folie Polska, hot stamping zaczął być wprowadzany w codziennej produkcji realizowanej przez Eticod.

– Mamy już za sobą wiele prac, także trudnych, uwzględniających tłoczenie folią na gorąco, wykonanych z udziałem materiałów API Foilmakers – mówi Andrzej Twardowski– Wdrożenie tej technologii to kolejny, znaczący krok w naszym rozwoju. Rozumiemy bowiem doskonale, że współczesny rynek oczekuje etykiet różnego rodzaju – części z nich musi uwzględniać wysublimowane efekty specjalne, które można uzyskać wyłącznie metodą hot stampingu. Staramy się wychodzić tym trendom naprzeciw, a nasz dynamiczny rozwój – czego potwierdzeniem jest potrojenie sprzedaży w ciągu ostatnich pięciu lat – potwierdza słuszność obranej strategii.

Katarzyna Kozińska dodaje:

– Cieszymy się, że możemy brać aktywny udział w kolejnym, strategicznym z punktu widzenia drukarni Eticod kroku, jakim jest wdrożenie hot stampingu. Jest to trudna technologia, ale też – po jej implementacji – przynosząca użytkownikowi, a przede wszystkim jego klientom z segmentu premium – dużą przewagę rynkową w postaci wartości dodanej realizowanych produktów.

Uszlachetnianie etykiet: ważny kontekst działań handlowych i marketingowych drukarni Eticod

Drukarnia Eticod promuje swoje rozwiązania nie tylko w bezpośrednich działaniach handlowych czy za pośrednictwem prezentującej jej ofertę strony internetowej, ale też poprzez dużą aktywność marketingową.

– Staramy się być obecni na różnych targach z własnym stoiskiem, ale też odwiedzamy wydarzenia skierowane do kluczowych dla nas grup docelowych jak np. branża alkoholowa, kosmetyczna, farmaceutyczna, spożywcza czy automotive – mówi Estera Proba, kierująca działem marketingu w firmie Eticod. – Od wielu lat jesteśmy aktywni także w branży poligraficzno-opakowaniowej, wspierając takie inicjatywy jak konkurs Art of Packaging, targi Packaging Innovations czy konferencja „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”. Wydarzenia te traktujemy jako doskonałą okazję do praktycznego zaprezentowania naszych możliwości technologicznych, także w kontekście uszlachetniania, które jest dziś niezwykle istotnym elementem dla każdej drukarni chcącej wyróżnić siebie i swoją ofertę na rynku. Stworzyliśmy też specjalny wzornik z próbkami etykiet wykonanych na materiałach strukturalnych, pochodzących ze zrealizowanych u nas partii produkcyjnych. Obecnie, m.in. we współpracy z API Folie Polska, pracujemy nad kolejnym wzornikiem, uwzględniającym różne formy wykańczania i wzbogacania etykiet, jakie stosujemy.

Andrzej Twardowski dodaje:

– Mając za sobą bardzo udane doświadczenia z API Folie Polska w kontekście hot stampingu, rozpoczynamy testy innych materiałów z oferty tego dostawcy, m.in. do cold stampingu. Mamy nadzieję, że efekty będą równie satysfakcjonujące co zaowocuje rozszerzeniem współpracy z tą firmą.

Doceniani przez klientów i rynek

Jakość etykiet realizowanych przez Eticod doceniają nie tylko jej liczni klienci, ale też jurorzy konkursów branżowych takich jak wspomniany Art of Packaging (w kategoriach na etykietę roku i Golden Pixel, gdzie wyróżniane są wyjątkowe uszlachetnienia) czy HP Inspiration Award. W pierwszym z wymienionych firma przez dwa lata pod rząd zdobywała nagrodę w edycji Professional dla najlepiej wydrukowanej etykiety a w roku ubiegłym – 1. miejsce w kategorii „Etykieta cyfrowa”.

– Cieszymy się, że nasze produkty zostały dostrzeżone i docenione w tak prestiżowych konkursach, ale prawdziwym potwierdzeniem ich jakości są stale spływające zamówienia ze strony klientów. To ich zadowolenie, ale też zadowolenie końcowych konsumentów, są dla nas najważniejsze – mówi Andrzej Twardowski.

– Z prawdziwą przyjemnością i satysfakcją obserwujemy rozwój drukarni Eticod oraz dostrzegamy niezwykle dużą chęć i otwartość – zarówno po stronie jej kierownictwa, jak i całej kadry pracowniczej – do nieustannego podnoszenia kwalifikacji. Warto dodać, że tegoroczne szkolenia obie strony potraktowały jako pierwszy etap długoterminowej współpracy i rozłożonego w czasie procesu doradczo-wdrożeniowego. Cieszymy się, że udało się nam zaprezentować olbrzymi potencjał, jaki drzemie w technologii hot stampingu oraz pokazać narzędzia umożliwiające jej wdrożenie. To prawdziwa przyjemność i satysfakcja móc dołączyć do grona partnerów technologicznych drukarni Eticod i dostawców stosowanych przez nią folii. Mamy nadzieję, że zrealizowane w tym roku działania to początek wieloletniej, owocnej dla obu stron współpracy – podsumowuje Katarzyna Kozińska.

Źródło: API Folie Polska Sp. z o.o.

www.apifoilmakers.com

Czy wiesz że…

Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.

Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.

Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.

Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.

Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.

Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.

Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.

Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.

Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top