Biznes

Elastyczne szczegółowe planowanie dzięki narzędziu Job Optimiser firmy Koenig & Bauer

Inteligentne planowanie produkcji jest dziś elementem całkowicie niezbędnym w nowoczesnych drukarniach, ponieważ klienci wymagają coraz większej różnorodności produktów, szybkich dostaw i niższych cen. Elastyczne planowanie i procesy są nieodzowne na drodze do Drukarni 4.0; tak, aby móc w krótkim czasie reagować na zmieniające się wymagania klientów i zapewnić sobie przewagę konkurencyjną na rynku.

Narzędzie Job Optimiser firmy Koenig & Bauer to wydajne oprogramowanie typu Advanced Planning Software (APS), służące do szczegółowego planowania procesów produkcyjnych. Inteligentne algorytmy planowania i optymalizacji automatyzują wszystkie zadania związane z planowaniem, zapewniając jego wysoką skuteczność. Płynna integracja z systemami MIS i MES umożliwia drukarniom optymalizację procesu planowania w obszarach produkcji i logistyki, a tym samym odpowiednie sterowanie przepływami materiałowymi i możliwościami produkcyjnymi.

Efektywne planowanie produkcji w pięciu krokach

Szybsze wdrożenie idealnego planu produkcji dzięki automatycznemu planowaniu szczegółowemu – dzięki tym funkcjom planowania oprogramowanie Job Optimiser zwiększa potencjał wydajności codziennej produkcji:

  • Automatyczny import wstępnie zaplanowanych zleceń produkcyjnych z systemu MIS zapewnia szybkie i niezawodne dostarczenie wszystkich informacji o zleceniu. Podgląd zleceń z funkcją asystenta sygnalizującego zapewnia szybki przegląd bieżącego stanu produkcji oraz innych informacji, takich jak dostępność materiałów i narzędzi, proofów i akceptacji wydruków. Za pomocą funkcji szybkiego filtrowania można wybrać do szczegółowego planowania wszystkie zadania gotowe do produkcji.
  • Planowanie obłożenia maszyn definiuje zasoby maszyn i okna czasowe dla poszczególnych etapów produkcji planowanych zleceń. W celu zapewnienia terminowej produkcji uwzględnia się wszystkie możliwe powiązania i zależności. Aby zapewnić wysoki stopień elastyczności w planowaniu szczegółowym, w przypadku zmian w planach zasoby można dynamicznie dostosowywać.
  • Za pomocą funkcji „Load Balancing” inteligentne algorytmy sterowania mogą być wykorzystywane do optymalnego rozdzielania procesów roboczych na odpowiednie maszyny drukujące i urządzenia obróbki po druku w celu uzyskania równomiernego obciążenia urządzeń i wyższej ich wydajności.
  • Planowanie kolejności określa chronologiczną kolejność wykonywania różnych zleceń na maszynach. Kolejność zleceń jest optymalizowana zgodnie z parametrami specyficznymi dla druku i maszyny, takimi jak lakierowanie, rodzaj lakierowania lub możliwości automatyzacyjne danego urządzenia, aby zminimalizować czasy narządzania. W przypadku zmian w planach kolejność zleceń i obliczanie czasu narządzania są odpowiednio dopasowywane.
  • Zoptymalizowana lista zleceń trafia automatycznie do oprogramowania LogoTronic MES i zapewnia szybszą realizację procesów roboczych oraz doskonałą ich synchronizację.

Całkowicie nowy poziom planowania produkcji

Narzędzie Job Optimiser jest idealnym rozwiązaniem umożliwiającym realizację zautomatyzowanego szczegółowego planowania produkcji drukowanej. Kolejność produkcji jest optymalizowana pod kątem technicznych parametrów druku, takich jak podłoże, farba i wymagania dotyczące uszlachetniania, dzięki czemu czasy narządzania znacznie się skracają, a dodatkowe moce produkcyjne mogą być wykorzystane w kolejnych zleceniach. Formy drukowe, podłoża, farby i inne niezbędne materiały są gotowe w odpowiednich maszynach w zaplanowanym czasie i w dokładnie określonej kolejności.

Job Optimiser przenosi planowanie produkcji na zupełnie nowy poziom. Niezależnie od tego, czy chodzi o zadania typu web-to-print z najkrótszym czasem realizacji, czy też o produkcję pudełek składanych z wieloma specjalnymi kolorami i wariantami – tutaj można w pełni wykorzystać zalety tego narzędzia: automatyczne planowanie kolejności, dynamiczne dopasowywanie zasobów, nieprzerwana produkcja dzięki wysokiej dostępności materiałów. Job Optimiser to wydajne, łatwe w obsłudze oprogramowanie do planowania produkcji dla drukarni, stanowiące integralną część systemu Print 4.0, pozwalające na zwiększanie wydajności całego przedsiębiorstwa.

Źródło: Koenig & Bauer (CEE) Sp. z o.o.

www.pl.koenig-bauer.com

Czy wiesz że…

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Z pewnością każdemu z Was chociaż raz w życiu obiło się o uszy wyrażenie „druk offsetowy” lub „druk cyfrowy”. Pozornie mogłoby nam się wydawać, że różnice między tymi rodzajami wydruku nie mają aż tak dużego znaczenia, jednak nic bardziej mylnego! Rodzaj druku, na który się zdecydujemy, powinien być dostosowany do naszych potrzeb, liczby i wielkości arkuszy oraz wielu innych czynników, o których wspomnimy w dzisiejszym artykule. Jeżeli interesuje Was ten temat i chcielibyście dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy do przeczytania całego materiału.

Na początku musimy wspomnieć, że druk cyfrowy i druk offsetowy to dwie zupełnie inne technologie, dlatego warto lepiej poznać temat, aby nie popełnić gafy i nie narazić się na dodatkowe koszty i problemy.

Przyjrzymy się bliżej drukowi cyfrowemu, który z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Cały proces drukowania odbywa się dzięki specjalnemu wałkowi, który jest pokryty fotoprzewodzącą warstwą ochronną. W trakcie druku wałek zostaje naświetlony, a warstwa fotoprzewodząca pokryta drobinkami tonera, które przyklejają się do niej dokładnie w tych miejscach, w których ma powstać konkretny obraz. Kolejnym etapem jest przeniesienie produktu na arkusz papieru w taki sposób, aby kolory i szczegóły zostały idealnie odwzorowane względem wersji elektronicznej lub oryginalnej. 

Kiedy druk cyfrowy będzie przydatny? Przy drukowaniu wszelkiego rodzaju mniejszych materiałów! Mogą to być ulotki, wizytówki, małe banery, zaproszenia, karty informacyjne lub materiały marketingowe. W przypadku większych formatów efekt finalny może nie być dla nas satysfakcjonujący. Warto wiedzieć, że druk cyfrowy jest dużo bardziej opłacalny i ekonomiczny, jeżeli chcesz wydrukować tylko kilka sztuk. Koszty eksploatacji urządzenia offsetowego bardzo często są dużo wyższe niż wykonanie samego zlecenia. Z pewnością też druk cyfrowy jest zdecydowanie szybszy, a my otrzymujemy gotowe wydruki ekspresowo, oczywiście zgodnie z terminami, które wcześniej ustaliliśmy z drukarnią. 

Technologia druku offsetowego w porównaniu do druku cyfrowego jest dużo bardziej skomplikowana. Samo urządzenie drukujące wygląda inaczej, jest dużo większe i wymaga precyzyjniejszych działań. W jaki sposób pracuje? Pierwszym krokiem jest naświetlenie projektu na naświetlarce CtP. Kolejnym etapem jest przeniesienie projektu na podłoże drukarskie i tutaj zaczynają się schody. Samo uruchomienie drukarki wiąże się z niemałymi kosztami, które w przypadku niewielkiej liczby arkuszy są nieopłacalne. Jeżeli masz do wydrukowania tylko kilkadziesiąt albo kilkaset arkuszy, postaw na druk cyfrowy. Co więcej, druk cyfrowy umożliwia nam zmiany w projekcie, który już rozpoczął się drukować, a w przypadku offsetu są to kolejne gigantyczne koszty zupełnie niepotrzebne. 

Poruszając kwestię jakości druku offsetowego, warto zwrócić uwagę również na zależność stopnia przyswajania farby od zastosowanego podłoża. Musisz wiedzieć, że w offsecie ma miejsce zjawisko przyrostu punktu rastrowego. Jego powierzchnia powiększa się, a w warstwie tonalnej staje się ciemniejszy. Działa to na takiej samej zasadzie jak… malowanie ścian. Wybierając farbę do salonu czy pokoju, musisz pamiętać, żeby kupić kolor jaśniejszy od tego, który chcesz docelowo uzyskać (farba na ścianie zawsze będzie miała ciemniejszy odcień). Zastanawiasz się pewnie, jaki ma to związek z rodzajem podłoża zastosowanego w procesie drukowania. Otóż im podłoże jest bardziej chropowate, tym punkt rastrowy będzie zwiększał swoją.

Ponadto nie każdy rodzaj podłoża wybranego do druku będzie nadawał się do druku offsetowego. Może bowiem okazać się, że projekt – którego format i nakład idealnie nadają się do offsetu – ze względu na wykorzystanie papieru szlachetnego będzie taniej wydrukować cyfrowo. Dlatego wybór podłoża drukarskiego warto przedyskutować chociażby z pracownikiem drukarni. Ten z pewnością doradzi najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top