Biznes

5 korzyści stosowania drukarek etykiet z weryfikatorem kodów

Czytelna etykieta stanowi podstawowy nośnik informacji o produkcie. Problemy z odczytem danych generują w przedsiębiorstwie dodatkowe koszty związane z nieplanowanymi przestojami linii technologicznych, reklamacjami, a nawet zwrotem towaru. Można tego uniknąć, stosując drukarki etykiet z weryfikatorem umożliwiającym błyskawiczną walidację jakości wydrukowanych informacji.

Drukarki etykiet z weryfikatorem kodów umożliwiają jednoczesny druk oraz walidację poprawności etykiety. W przypadku zweryfikowania błędu następuje automatyczny wydruk nowej etykiety, a cały proces odbywa się bez konieczności ingerencji operatora.

Drukarki etykiet ze zintegrowanym weryfikatorem kodów kreskowych 1D i 2D to rozwiązania, które najczęściej polecamy swoim klientom posiadającym wiele linii produkcyjnych zależnych od siebie, a drukowane etykiety na ich wyroby, są wykorzystywane na kolejnych stanowiskach produkcyjnych. Ma to na celu zminimalizować przestoje powstałe przez brak możliwości prawidłowego odczytu etykiety. Na przykład zintegrowane urządzenie Printronix T8000 ODV-2D wdrożone u producenta systemów i komponentów samochodowych wyeliminowało ryzyko związane z dostarczaniem produktów z nieczytelnym kodem kreskowym – mówi Arkadiusz Krużycki, product manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w firmie Etisoft.

Oto 5 korzyści, które przynosi wdrożenie automatycznego rozwiązania do drukowania i weryfikacji etykiet z kodami kreskowymi.

  1. Pewność zgodności wydruku z zaprojektowaną etykietą

Weryfikator zintegrowany z drukarką etykiet waliduje poprawność danych na etapie drukowania kodu kreskowego. Jeśli otrzymywany obraz druku jest nieczytelny i odbiega od zaprojektowanego oryginału, etykieta zostaje oznaczona w sposób uniemożliwiający jej dalsze wykorzystanie, zaś urządzenie automatycznie drukuje nową etykietę. Daje to gwarancję, że na produkcie zostanie umieszczona etykieta sprawdzona pod kątem zgodności z zaprojektowanym oryginałem.

  1. Kompletne rozwiązanie do druku i błyskawicznej weryfikacji

Weryfikator kodów jest zintegrowany z drukarką etykiet. Nie ma konieczności stosowania dodatkowych akcesoriów czy oprogramowania. Kompletne rozwiązanie działa więc w sposób łatwy, szybki, a przede wszystkim skuteczny. Co więcej, urządzenie automatycznie drukuje i weryfikuje etykiety, nie wymagając przy tym ingerencji operatora.

  1. Gwarancja druku odpowiednich kodów kreskowych

Urządzenie do walidacji kodów kreskowych weryfikuje poprawność etykiety podczas druku. W ten sposób gwarantuje wydrukowanie odpowiedniego kodu kreskowego i eliminuje ryzyko umieszczenia na produkcie etykiety odbiegającej od oryginału. Dzięki temu producent zyskuje pewność, że etykieta będzie mogła zostać prawidłowo odczytana w kolejnych procesach.

  1. Brak nieplanowanych przestojów związanych z odczytem kodów kreskowych

Etykiety umieszczone na produktach są w procesach produkcyjnych i logistycznych wielokrotnie skanowane przez przeznaczone do tego celu urządzenia. Niepoprawna lub zniszczona etykieta powoduje przestoje linii technologicznych związane z problemami dotyczącymi odczytu danych umieszczonych na etykiecie. Weryfikacja poprawności kodów jeszcze na etapie druku sprawia, że informacje mogą być później szybko i bezproblemowo odczytywane. Ma to znaczący wpływ na płynność procesów, a w efekcie na wskaźniki wydajnościowe i jakościowe zakładu.

  1. Uniknięcie zbędnych kosztów związanych ze zwrotem towaru

Aplikacja etykiety niezgodnej z zaprojektowaną przez operatora może przynieść wiele negatywnych konsekwencji. Przykładem jest brak możliwości odczytu kodu kreskowego na dalszych etapach produkcyjnych i logistycznych. Wiąże się to z reklamacjami, karami umownymi od dostawcy, a nawet zwrotem całej partii towaru – wylicza ekspert z Etisoft.

Wykorzystanie drukarek etykiet z weryfikatorem pozwala wyeliminować ten problem. Na produktach zostają umieszczone wyłącznie sprawdzone i poprawne etykiety. Dzięki temu producent gwarantuje swoim odbiorcom właściwe wywiązanie się z umowy i dostarcza prawidłowo oznakowany produkt, co przekłada się na lepszą współpracę oraz budowanie wizerunku kontrahenta godnego zaufania.

Czy wiesz że…

Główną zaletą druku cyfrowego jest fakt, że jego technologia umożliwia wydruk bezpośrednio z pliku w wersji elektronicznej – najczęściej zapisane w formacie PDF, a nierzadko też doc. A to sprawia, że wykorzystanie druku cyfrowego w realizacji konkretnych zleceń możliwe jest można powiedzieć, niemalże od ręki. Z racji na niezbyt wysokie wymagania co do nośnika, przygotowanie materiału do druku jest tanie i krótkie - oczywiście w zależności od nakładów. Przeszkodą może być jednak wielkość, czyli gramatura papieru i format danego projektu. Druk cyfrowy stosuje się najczęściej do wydrukowania projektów o maksymalnej wielkości A3+ - a to zamyka się w obrębie wizytówek, ulotek oraz broszur, których grubość nie przekracza 300g/m2.

Druk offsetowy jest bardziej skomplikowaną i droższą technologią, to opłacalną tylko w zleceniach masowych. W przeciwieństwie do druku cyfrowego druk offsetowy uniemożliwia na zmiany "na bieżąco”. Jednak druk offsetowy to przede wszystkim znakomita jakość – wszystko dzięki rozdzielczości do 4800dpi. A to sprawia, że wysokonakładowe bezproblemowo można wydrukować w niskiej cenie jednostkowej. Druk offsetowy to również większa ilość dostępnych kolorów. Nie jest to jednak typowe koło CMYK, a wzornik pantone, który zawiera w sobie m.in. odcienie złota i srebra, co może dać niesamowite rezultaty zwłaszcza w wymagających projektach.

Wybór może być trudny. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz. Obecnie jakość wydruków zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej jest na zbliżonym poziomie. Druk cyfrowy jest bardziej wyrazisty, tańszy i szybszy przy mniejszych nakładach. A same wydruki można pozyskać od ręki. Zaletą jest też fakt, że poprawki można wprowadzać w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony druk offsetowy to gwarant najwyższej jakości. To również o wiele lepsze możliwości kolorystyczne, a także wierniejsze oddanie barw i półtonów. Minusem jest jednak wolny czas pracy i konieczność początkowego "rozgrzania" maszyny, jednak możliwość druku na wielu materiałach o różnych gramaturach wybacza tą wadę.

Główną zaletą druku cyfrowego jest fakt, że jego technologia umożliwia wydruk bezpośrednio z pliku w wersji elektronicznej – najczęściej zapisane w formacie PDF, a nierzadko też doc. A to sprawia, że wykorzystanie druku cyfrowego w realizacji konkretnych zleceń możliwe jest można powiedzieć, niemalże od ręki. Z racji na niezbyt wysokie wymagania co do nośnika, przygotowanie materiału do druku jest tanie i krótkie - oczywiście w zależności od nakładów. Przeszkodą może być jednak wielkość, czyli gramatura papieru i format danego projektu. Druk cyfrowy stosuje się najczęściej do wydrukowania projektów o maksymalnej wielkości A3+ - a to zamyka się w obrębie wizytówek, ulotek oraz broszur, których grubość nie przekracza 300g/m2.

Druk offsetowy jest bardziej skomplikowaną i droższą technologią, to opłacalną tylko w zleceniach masowych. W przeciwieństwie do druku cyfrowego druk offsetowy uniemożliwia na zmiany "na bieżąco”. Jednak druk offsetowy to przede wszystkim znakomita jakość – wszystko dzięki rozdzielczości do 4800dpi. A to sprawia, że wysokonakładowe bezproblemowo można wydrukować w niskiej cenie jednostkowej. Druk offsetowy to również większa ilość dostępnych kolorów. Nie jest to jednak typowe koło CMYK, a wzornik pantone, który zawiera w sobie m.in. odcienie złota i srebra, co może dać niesamowite rezultaty zwłaszcza w wymagających projektach.

Wybór może być trudny. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz. Obecnie jakość wydruków zarówno w technice cyfrowej, jak i offsetowej jest na zbliżonym poziomie. Druk cyfrowy jest bardziej wyrazisty, tańszy i szybszy przy mniejszych nakładach. A same wydruki można pozyskać od ręki. Zaletą jest też fakt, że poprawki można wprowadzać w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony druk offsetowy to gwarant najwyższej jakości. To również o wiele lepsze możliwości kolorystyczne, a także wierniejsze oddanie barw i półtonów. Minusem jest jednak wolny czas pracy i konieczność początkowego "rozgrzania" maszyny, jednak możliwość druku na wielu materiałach o różnych gramaturach wybacza tą wadę.

Być może wydaje Ci się, że offset jest jedyną techniką drukarską gwarantującą wysoką jakość wydruku. Jednak się mylisz. Druk cyfrowy zrealizowany w profesjonalnej drukarni pozwoli Ci uzyskać jakość wydruku niemal identyczną jak jakość wydruku offsetowego. Jednak ten wariant powinieneś wybrać w dwóch sytuacjach: kiedy zależy Ci na niskim koszcie druku małego i średniego nakładu lub gdy chcesz wydrukować projekt w bardzo krótkim czasie. Druk cyfrowy jest opłacalny przy drukowaniu nawet jednego egzemplarza projektu. Brak konieczności uruchamiania skomplikowanego procesu produkcyjnego sprawia, że Twoja ulotka może być wydrukowana niemal „od ręki”.

Wybierając rodzaj druku, powinieneś kierować się nie tylko jego nakładem czy czasem realizacji. Aby projekt spełnił Twoje oczekiwania, technologia wydruku powinna być dobrana do jego parametrów.

Jednym z nich jest gramatura papieru. Jeśli grubość wybranego przez ciebie arkusza nie przekracza 270 g/, bez obaw możesz zastosować druk cyfrowy. Pamiętaj jednak, że drukarka cyfrowa jest w stanie drukować jedynie na podłożach dość elastycznych. W przypadku sztywniejszego arkusza lepszym rozwiązaniem będzie offset.

Kolejną kwestią warunkującą zastosowanie określonej techniki druku jest format wydruku. Druk cyfrowy zalecany jest do drukowania projektów mniejszych rozmiarów, np.: ulotek, wizytówek, agend konferencyjnych, zaproszeń czy krótkich serii katalogów. Maksymalny format projektu w tym wariancie druku to A3+. Jeśli chcesz wydrukować swój projekt w większym formacie, powinieneś wybrać offset. Ta technika druku doskonale się sprawdza w przypadku wydruku książek, gazet, prospektów czy map. Pamiętaj jednak, że technologie druku cały czas postępują. Na targach branżowych już pojawiają się maszyny do druku cyfrowego obsługujące formaty B2 i B1. Pojawienie się ich w parkach maszynowych polskich drukarni jest kwestią czasu…

Ostatnią rzeczą wpływającą na wybór techniki wydruku jest to, czy przygotowany projekt graficzny ma zostać jedynie powielony czy w trakcie drukowania będą wprowadzane do niego zmiany. Offset działa trochę jak kalka – jeden wzór jest odbijany na każdym z egzemplarzy. Dlatego jeżeli zamierzasz personalizować wydruk, to wówczas musisz wybrać druk cyfrowy. Ta technika wykorzystywana jest chociażby w druku zmiennych danych, kiedy drukowane zaproszenie czy ulotka personalizowane są chociażby imieniem i nazwiskiem osoby, do której ma trafić. Oczywiście istnieje możliwość połączenia obu technologii druku w celu wykonania materiałów spersonalizowanych. Część ze zmiennymi danymi może być wówczas wydrukowana na cyfrze, a pozostała zawartość na offsecie. Innym rozwiązaniem jest również dodrukowanie personalizowanych elementów techniką cyfrową na wykonanych wcześniej na offsecie materiałach. Doświadczony drukarz pomoże wybrać najlepszy wariant personalizowanego wydruku dla Twojego projektu.

Efekt finalny zależy nie tylko od rodzaju druku, który wybierzemy, ale także od pozostałych parametrów, przede wszystkim odpowiedniej gramatury papieru. Jeżeli zdecydujemy się na cienkie, wręcz przezroczyste kartki, niestety musimy liczyć się z tym, że wydruk będzie przebijał na drugą stronę, a papier może szybko ulec zniszczeniu, np. przez gniecenie. Kolejny ważny aspekt to format wydruku. Druk cyfrowy idealnie sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, a druk offsetowy przy większych. Warto wziąć pod uwagę również wybór odpowiedniej drukarni. Przed wyborem warto poczytać opinie w internecie i popytać znajomych. Jednym zdaniem: zróbmy porządny research, aby nie popełnić błędu, źle inwestując.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „jaki druk jest lepszy - offsetowy czy cyfrowy”, gdyż wszystko zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top